Avsluttet stavkirkerunde på Grip

Besøket ved Grip stavkirke 2. pinsedag markerte avslutningen på stavkirkerunden som den sterkt syns- og hørselshemmede aktivisten og kjendisen Tare Teksum har gjennomført den siste måneden. 28 stavkirker over hele landet er besøkt. Nå skal det bli bok om stavkirkene.

Å kjenne på kunst, interiør og gjenstander er en viktig dimensjon i kirkene, mener Tare Teksum (t.h.), som tok seg god tid i Grip stavkirke. Her sammen med medsyklist og mehjelper Arne Opdahl.

Sammen med sin tandemsykkel-kompanjong Arne Opdahl har Tare i løpet av en måneds tid syklet tilsammen 170 mil til de 28 stavkirkene rundt om i Norge. I Møre har de besøkt stavkirkene i Rødven, Kvernes og Grip. Mottakelsen over hele landet har vært overveldende, og han har lært mye:

0DABE216-BBB1-4D93-8DB4-FA280C2EF558.JPG

– Alle stavkirkene i landet har sine rike historie og hver på sin måte sitt sterke uttrykk og sin sjarm, oppsummerer Tare. – Inntrykket jeg sitter igjen med etter turen er den spiritualiteten og religiøsiteten som har preget folket her i landet gjennom tusen år. Fra den tidligste tiden kan vi avlese overgangen fra hedendom til kristendom, og overgangsritene kan anes også i stavkirkene. Så befester den kristne troen seg gjennom hundreårene.

86901740-EDC4-4CF0-BDF0-5658444F148E.JPG

– Det er kjempeviktig at det er lov å ta på ting i kirkene og at ting ikke er avsperret, slik vi ofte opplever i museer. Å kunne røre ved kunst, interiør og gjenstander gir andre dimensjoner og en annen erfaring, understreker Tare, som med svekkede syns- og hørselssanser i stedet utnytter andre sanser til sterke opplevelser. Han er opptatt av at kirkene skal være for alle - tilgjengelige for alle og inkluderende overfor alle.

F188C1B5-1A18-48D4-BFF0-FE52E41D4A9B.JPG

– Runden til alle stavkirkene i Norge har vært en sterk erfaring, og vi har blitt møtt så overveldende over alt, bekrefter Tare – som sier han har fått mye tilbakemeldinger fra folk underveis – og at han har lært veldig mye.

Noe av inspirasjonen til turen var Lars Myttings bok «Søsterklokkene», og nå vil også Tare skrive bok om stavkirkene: – Det skal være en faktabasert bok, der jeg vil dokumentere så mye som råd av hvilken kulturskatt vi har i stavkirkene våre, sier han.

93328756-FB8A-4813-852D-C772AD51CF20.JPG