Bibelfortellingene stilles ut i KHÅK Kunsthall Ålesund

KHÅK (kunsthallen i Ålesund), stiller ut Håkon Bleken sine forarbeid til utsmykkingen av Spjelkavik kirke.

Et av forarbeidene til Håkon Bleken. Foto: KHÅK

25. august åpner utstillingen hans, «Begynnelsen», i KHÅK, hvor Bleken inviterer publikum til å se hvordan han jobbet med utsmykningsoppdraget og hvordan motivene ble til.

De 96 glassarbeidene i Spjelkavik kirke er av mange regnet for å være hovedverket til den renommerte kunstneren. Gunnar Danbolt, som er professor emeritus i europeisk kunsthistorie ved Universitetet i Bergen, har gått enda lengre og uttalt at glassarbeidene er et av hovedverkene i norsk kirkekunst generelt.

Håkon Bleken. Foto: Pressemelding

Glassarbeidene i Spjelkavik sto ferdig i 2007. Bleken hadde da siden 2002 arbeidet med en serie malerier med i alt 96 ruter, som forteller bibelhistorien i den store rekken med glass som omkranser det sekskantede kirkerommet.

- En skatt for kirke-Norge

- Det å ha bibelfortellingen synliggjort på denne måten har en stor betydning for kirken. Du har både enkeltfortellinger, og samtidig den store, gjennomgående bibelfortellingen. Det er en stor gave, sier domprost i Molde, Olav Gading. Han var sogneprest i Spjelkavik menighet i årene 2002-2013, og dermed i hele perioden Blekens prosjekt ble planlagt, arbeidet meg og ferdigstilt.

- Jeg bygget faktisk konfirmantåret opp rundt glassverkene. Det er rundt 30 bibelfortellinger på de seks veggene i kirken, og det er en helhetsforståelse i dem. Jeg satte stor pris på de malte bibelfortellingene, de er en skatt for Spjelkavik kirke og en skatt for hele kirke-Norge, sier Gading. Domprosten deltar på vegne av Møre bispedømme under åpningen torsdag 25.08. kl 18.00.

Til salgs for første gang

Forarbeidene som nå blir stilt ut, består av motiver på plate som er bearbeidet med maling og kullstift. De fungerte som en mal for glassmesterne i Græsdal Glass AS, som gjorde det store arbeidet med å forvandle Blekens kunst til glass.

Utsmykningen stod ferdig i 2007, mens forarbeidene har fått bo hos Bleken i Trondheim – helt til nå. Nå kan de nemlig få nye hjem alle sammen. Bleken har etter 15 år bestemt at forarbeidene kommer for salg for første gang
under utstillingen i KHÅK.

Utstillingen på vei opp. Foto: KHÅK