Et barn og et navn

Gud med oss. Det er budskapet som møter oss i ord og toner gjennom julen, skriver biskop Midttømme i sin julehilsen.

Møre biskop Ingeborg Midttømme. Foto: Håvard Bjelland

«Et barn er født i Betlehem, i Betlehem, nå gleder seg Jerusalem. Halleluja, halleluja!» Ifølge mine foreldre, er dette den første julesangen jeg lærte å synge. All teksten var ikke så lett å lære – og langt mindre forstå -  for en toåring, men «Halleluja» ga gjenkjennelse og glad deltakelse i vers etter vers. Salmen har sunget den store julefortellingen inn hos generasjon etter generasjon helt siden 1300-tallet.

Barnet som ble født, hadde gjennom århundrene med profetier blitt omtalt med mange navn. Navn som skapte forventning. Profeten Jesaja skriver: «Se, den unge jenta skal bli med barn og føde en sønn, og hun skal gi ham navnet Immanuel.»

Og Matteus som i sitt juleevangelium er den som har gitt oss fortellingen om både vismennene som hyller det nyfødte Jesusbarnet, den lille familiens flukt til Egypt og barnemordet i Betlehem. Han skriver om Jesus fødsel: «Alt dette skjedde for at det ordet skulle oppfylles som Herren har talt gjennom profeten: Se jomfruen skal bli med barn og føde en sønn, og de skal gi ham navnet Immanuel – det betyr: Gud med oss.»

Dagene fram til jul er så preget av forventninger. Forventninger og håp. Juletradisjoner handler mye om relasjoner. Julefeiringen blir som et forstørrelsesglass for det som er godt, men også for det som er smertefullt og vanskelig. Jeg fikk si noe om dette i ettermiddagssendingen til NRK Møre og Romsdal 19. desember. Lenke til juleintervju NRK Møre og Romsdal

Denne julen har krigshandlinger og en ekstrem brutalitet i det området Jesus ble født som bakteppe. Der er det ikke mulig å feire jul i år. Det er vanskelig å finne ord for det som skjer og har skjedd. Faktum er likevel at et barn ble født i Betlehem. Immanuel. Gud med oss. Gud kom og deler våre kår. Gud er med oss mennesker i all lidelse og nød – gjennom liv og død. Jeg håper og ber om at vold og drap må ta slutt. Jeg håper og ber om at vi midt i alt, holder fast i barnet og navnet.

Gud med oss. Det er budskapet som møter oss i ord og toner gjennom julen. Jeg fortsetter der jeg startet med den gamle julesangen «Et barn er født i Betlehem», der det 7. verset lyder:

Han selv som er Guds eget Ord, Guds eget Ord,

han kom i kjød og ble vår bror.

Halleluja, halleluja!

 

Velsignet jul!

 

Ingeborg Midttømme

Møre biskop

Dele-knappar kan ikkje vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies.For å gjera dette må du trykke på knappen heilt nedst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategoriar av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"