Advarer mot falske e-poster

Falske e-poster er i omløp.

Illustrasjonsfoto: Caio/Pexels.com

Flere personer i Møre bispedømme har den siste tiden mottatt falske e-poster. De falske e-postene ser ut som de er sendt fra prester i Indre Romsdal, og du som mottaker blir bedt om å besvare den eller trykke på en lenke i e-posten.

Dersom du får en slik e-post: Ikke besvar den, og ikke last ned noe vedlegg fra den eller trykk på noen lenker.

Ellen Schiøtt, sogneprest i Vestnes, er blant navnene som blir brukt i de falske e-postene.

Slik ser den falske e-posten ut:

Også sogneprest i Rauma Tommy Høgset sitt navn har blitt brukt. Han går ut på Facebook for å advare om de falske e-postene:

- Jeg sender ikke ut e-post hvor jeg spør folk om å gjøre meg en tjeneste. Dersom du får en slik epost fra meg: Ikke besvar eller klikk på lenker!

Mange norske virksomheter og privatpersoner er sårbare for forsøk på å stjele passord og annen sensitiv informasjon. Dette kalles phishing, og gjennomføres ofte ved at man får det som ser ut som en ekte e-post i innboksen, med en lenke eller vedlegg.

Her er noen huskeregler når du mottar en e-post med vedlegg eller lenker:

• Er e-posten fra en du kjenner? Forventet du å få denne e-posten?
  • Er budskapet i e-posten noe du forventer fra den som står som avsender?
  • Vær helt sikker før du legger inn brukernavn og passord.
  • Er du ikke 100 prosent sikker kan du f. eks ringe eller sende SMS til personen som står som avsender (ikke besvar e-posten du er usikker på).