Feirer samenes nasjonaldag i domkirken

6. februar kl. 19 blir det holdt festgudstjeneste i Molde domkirke.

Biskop Ingeborg Midttømme og domprost Grethe Lystad Johnsen. Foto: Møre bispedømme

- Det er første gang vi holder egen gudstjeneste i forbindelse med samenes nasjonaldag 6. februar (unntaket har vært om 6. februar har vært på en søndag). Vi vil invitere folk til en festgudstjeneste. Det er jo en høytidsdag, så da må det også bli feiring, forteller domprost Grethe Lystad Johnsen.

Festgudstjenesten bygger på vanlig gudstjenesteform, mens det blir både Kyrie, salmer og velsignelse på samisk. Og både nordsamisk, lulesamisk og sørsamisk vil bli benyttet i gudstjenesten.

- Molde domkantori er med, og jeg vet de har øvd seg på samiske tekster. Det kan være uvant for flere av oss med et språk vi ikke kjenner. Da er det fint å ha gode musikalske krefter med, som får løftet oss inn i det. Dette blir er en høytid og en feiring, sier domprosten.

Jan Lundstrøm er kirketjener i Molde domkirke, og har selv samiske røtter. Han ser fram til gudstjenesten 6. februar. Her sammen med domprost og biskop. Foto: Møre bispedømme

Samler gode ressurser for å lage til en feststemt nasjonaldag

Lystad Johnsen kan fortelle at det er et stort lag som er samlet for å arrangere festgudstjenesten.

May Bente Jønsson har vært med i planleggingen. Jønsson er fra Sunndalsøra, og hun ble i fjor høst nominert som leder av Samisk kirkeråd. Sindre Kulø, prost i Ytre Nordmøre prosti, har også vært med i planleggingen og er med i selve gudstjenesten. I domkirken er de også glade for at Kirsti Guvsàm blir med i gudstjenesten. Hun er fra Kristiansund og er leder for Møre & Romsdal sameforening. Fra domkirken er begge domkantorer, sogneprest, diakon og menighetens frivillige med.

- Vi samler gode ressurser for å lage til en feststemt nasjonaldag, slår Lystad Johnsen fast.

Både Statsforvalteren i Møre og Romsdal, fylkesordfører og ordføreren i Molde har bekreftet sin ankomst. Men domkirken håper så mange som mulig tar turen. Biskop Ingeborg Midttømme skal holde prekenen. Hun sier 6. februar er en flaggdag og en høytidsdag, som alle skal få mulighet til å feire.

- Viktig å feire denne dagen

- Det er viktig for meg. Jeg husker det var litt skummelt første gang jeg skulle lyse velsignelsen på sørsamisk. Men jeg glemmer aldri håndtrykket jeg fikk fra en mann som hadde vært i kirken og hørt på. Han kunne ikke samisk selv, men det samiske hadde vært en stor del av identiteten hans likevel. En del av hans fortidde røtter. Det var et sterkt øyeblikk for meg, for det gjør inntrykk å se undertrykket identitet. Slik har det nok vært for mange, som kan få en oppreising av at det samiske nå blir løftet fram i kirkerommet. Derfor er det så viktig å feire denne dagen, forteller biskop Midttømme.

Domprost Grethe Lystad Johnsen og biskop Ingeborg Midttømme er blant dem som ønsker velkommen til festgudstjeneste 6. februar kl. 19. Foto: Møre bispedømme

Kort info om samens nasjonaldag:

Samenes nasjonaldag feires 6. februar på tvers av Norge, Finland, Sverige og Russland

Feiringen varierer fra enkle markeringer til store arrangementer

Nasjonaldagen ble først markert i 1993. Sametinget ønsker at dagen blir omtalt som «samenes nasjonaldag»

Datoen for nasjonaldagen er valgt til minne om det første landsmøtet, som fant sted i Tråante (Trondheim) 6.-9. februar 1917. Ifølge de som vedtok nasjonaldagsdatoen var det den dagen «samene for første gang våknet til å arbeide sammen som ett folk».