Felles fagsamling for kirkemusikere i Møre og Nidaros

Kirkemusikere fra Nidaros og Møre samlet seg nylig i Trondheim, til en felles fagsamling over to dager.

Første uken i oktober samlet kirkemusikere fra Nidaros og Møre seg i Trondheim, til en felles fagsamling over to dager. Foto: Møre bispedømme

Første uken i oktober samlet kirkemusikere fra Nidaros og Møre seg i Trondheim, til en felles fagsamling over to dager. Kirkemusikalsk råd i Møre og Kirkemusikalsk forum i Nidaros sto som arrangør for samlingen.

Åpningsseminaret i Erkebispegårdens Øysteinsal hadde kor-musikk i fokus. Her presenterte kantorene Robert Coates, Bjørn Bratsberg og Petra Bjørkhaug musikk de har skrevet for kor i løpet av de siste årene. Repertoaret hadde stor variasjon både i stil og besetning, fra blandet kor til barnekor og jentekor. Mange av kirkemusikerne hadde i forkant etterlyst inspirasjon og nye ideer på repertoarfronten i forhold til det korarbeidet de driver i sine kirker.

Fra korseminaret. Foto: Møre bispedømme

På ettermiddagen holdt fagsamlingens gjesteorganist Eric Lebrun fra Paris en strålende konsert på Nidarosdomens Steinmeyerorgel. Denne åpne konserten hadde Cesar Franck som hovedfokus, i anledning 200 års jubileet for komponistens fødsel, og samlet et stort publikum. Dagen ble avsluttet i Nidarosdosmens kapittelhus, med en kombinert kveldsbønn og seminar i gregoriansk sang og liturgi ved Anne Kleivset og Einar Vegge.

Dagen etter gikk turen til orgelsalen ved Institutt for Musikk ved NTNU. Her holdt Eric Lebrun foredrag og mesterklasse med Cesar Franck som tema. Dette var et samarbeid med Institutt for musikk, der også orgelstudentene deltok. Både eldre kirkemusikere og unge studenter gjorde en strålende innsats på orgelkrakken. Eric Lebrun på sin side fasinerte alle med sin enorme kunnskap, sine pedagogiske evner og fremfor alt sin menneskelige varme.

Fra en "Mesterklasse"-seanse, der Dag Flattun (kantor i Herøy) får undervisning fra den franske mesteren Eric Lebrun. Foto: Møre bispedømme

Kirkemusikkmiljøene i Norge er ikke store, og det å kunne utveksle erfaringer, ideer, bekjentskaper og musikk mellom to nabo-bispedømmer ga påfyll og inspirasjon for de som deltok på fagsamlingen.