Gravferdsmyndighet overflyttes til Fylkesmannen

Fra årsskiftet gjøres det endringer i gravferdsloven. En av de strukturelle endringene er at bispedømmerådenes oppgaver som godkjennings- og ankeinstans flyttes til fylkesmannen.

Gravferdsmyndighet overflyttes til Fylkesmannen

Godkjenning av nyanlegg, utvidelser og endringer på gravplasser har til nå ligget hos bispedømmerådene. Det samme gjelder for godkjenning av lokale vedtekter og behandling av klager på enkeltvedtak hos fellesråd. For kommuner med kommunal drift av gravferdsforvaltningen har den samme myndighet ligget hos nærmeste Fylkesmann. Nå vil fylkesmannens oppgaver i forhold til gravplasser sentraliseres til Vestfold og Telemark fylkeskommune, hvor også gravferdsrådgiver vil være tilknyttet.

En annen viktig endring er at den lokale gravplassmyndighet nå kan overføres fra kirkelig fellesråd til kommunen på bakgrunn av kommunens søknad. Tidligere var det kirkelig fellesråd selv som kunne søke om en slik overflytting av myndighet.

Les mer om endringene i Gravferdsloven som trer i kraft fra 1. januar 2021