Grethe Lystad Johnsen innsatt som domprost

Ny domprost i Molde domprosti.

Biskop Ingeborg Midttømme sammen med domprost Grethe Lystad Jonsen

Lystad Johnsen ble innsatt som domprost i Molde domkirke 5. november. Hun er den første kvinnelige domprosten i Møre.

Lystad Johnsen overtok etter Olav Gading, som har sluttet som domprost og skal jobbe som prest i Nordre Sunnmøre prosti med fokus på gudstjenesteliv i Ålesund.

Domprosten har tidligere vært både kapellan og sokneprest i Molde domkirke menighet. Den siste tiden har hun vært rådgiver på bispekontoret med bl.a. ansvar for misjon og samarbeidsrelasjoner mellom Møre bispedømme og andre vennskapsbispedømmer.

Lystad Johnsen ble høytidelig innsatt som domprost av biskop Ingeborg Midttømme. Samme søndag var det også allehelgensdag, og gudstjenesten bar preg av dette gjennom preken, salmer og musikk.

Til stede var også Revd. Canon Lee Batson, domprost i Newcastle bispedømme som er vennskapsbispedømme til Møre i den anglikanske kirke samt archdeacon Rachel Wood. Batson var bare noen uker tidligere innsatt som domprost i Newcastle bispedømme, og Johnsen var da Møre bispedømmes representant ved innsettelsen.

Domprosten er i tillegg til å være prost i domprostiet også biskopens faste vikar, og allerede søndagen etter hadde Johnsen sitt første representasjonsoppdrag som fungerende biskop da Ørskog kyrkje feiret 100 år.

Under innsettelsesgudstjenesten kom det også hilsener fra prostekolleger i bispedømmet, prester i bispedømmet og Molde Kirkelige Fellesråd.  Etter gudstjenesten var det kirkekaffe og mange gratulasjoner til vår nye domprost.

Lystad Johnsen får med stillingen som domprost et pastoralt lederansvar for 13 prester inkludert fengselsprest samt alle menighetene i Domprostiet, som omfatter kommunene Aukra, Hustadvika og Molde.