Håpet om nytt liv

– Påskens grensesprengende håpsfortelling handler om at livskreftene har vunnet over dødskreftene. Jesus var død, men han lever. Det er grunnlaget for vår kristne tro, sier biskop Ingeborg Midttømme i sin påskehilsen.

– Det som ble lagt i jorden er ikke dødt, men vekkes til liv. Det er dette som skjer rundt oss. Nå kommer påskeliljene opp av bakken. Knoppene springer ut og viser at livskreftene er her. Derfor blir påskeliljene et håpstegn, skriver biskop Ingeborg Midttømme i sin påskehilsen. Bildet er fra påskeliljemarka ved Aukra kirke (foto: Bjarne Midttømme)

Se biskop Ingeborg Midttømmes påskehilsen

"Drevet av kjærlighet, nestekjærlighet og omsorg, har vi gjennomlevd noen uker hvor alt har blitt så annerledes enn vi hadde planlagt og ønsket. Midt i alt vi savner og lengter etter i denne krisetiden, gjør vi alle – av respekt for livet - det vi kan for å skape trygghet. Det gjelder også for alt som skjer – og ikke skjer – i kirkene våre.

Sang har bidratt til å gi meg trygghet og et ankerfeste helt fra jeg var lita. Jeg går ofte og synger, og en salme jeg har sunget både sent og tidlig denne siste tiden, har en vakker, svensk tekst som gir håp.

«Kornet har sin vila djupt i frusen jord». Den står i salmeboken vår på nr 205.

Det som ble lagt i jorden er ikke dødt, men vekkes til liv. Det er dette som skjer rundt oss. Nå kommer påskeliljene opp av bakken. Knoppene springer ut og viser at livskreftene er her. Derfor blir påskeliljene et håpstegn.

«Han var vetekornet, låg i jordens djup./
Han stod upp en påskdag, lever bland oss nu./
Aldrig en sol har lyst så stark og klar. /
Kärlek med ditt ljus kom, /
kom och dröj hos oss kvar.»

Midttømme påskehilsen 2020.jpg

Dette er påskens grensesprengende håpsfortelling. Drevet fram av kjærlighet. Påskens budskap er at livskreftene har vunnet over dødskreftene. Jesus var død, men han lever. Det er grunnlaget for vår kristne tro.

I dåpen blir vi døpt «til» Jesus død og oppstandelse. Det som skjedde med ham, gjelder for oss. Det lille ordet «til» er et ord om håp. Om håp og evig liv.

Påskemorgen sa Jesus til kvinnene som kom og fant graven tom: «Frykt ikke!» Og da han senere møtte disiplene og tok avskjed, var det siste han sa til dem: «Og se, jeg er med dere alle dager inntil verdens ende.» Det er det samme løftet vi får høre hver gang noen blir døpt. Det gjelder også for oss.

Min oppfordring – mitt ønske – er at du finner det ankerfestet du trenger for å holde fast på håpet. Håpet, troen og kjærligheten, så du ikke mister motet.

Vi lever i en tid som krever mye av oss. Kirkens budskap er at vi uansett hva vi mangler og hvem vi mangler, ikke er overlatt til oss selv.

Har påskeliljene begynt å spire der du bor? Da det nylig begynte å snø igjen, gikk jeg og kjøpte tre potter med påskelilje. Jeg trengte å ha noe å feste blikket på som viser livet som spirer fram.

Håpet om nytt liv og håpet om evig liv."

Se biskop Ingeborg Midttømmes påskehilsen