Lettelser i smitteverntiltakene

Regjeringen har varslet endringer i smitteverntiltakene fra søndag 20. juni kl. 12.00. Smittevernveilederen for Den norske kirke er oppdatert.

Illustrasjonsfoto. Mange har utsatt bryllup i påvente av lettelser i smitteverntiltakene. Foto: Bo Mathisen

Her finner du oppdatert smittevernveileder for Den norske kirke.

Fra søndag 20. juni klokken 12.00 iverksettes trinn tre i regjeringens gjenåpningsplan. Det er varslet store lettelser knyttet til antallsbegrensning på arrangementer og noen justerte anbefalinger knyttet til leiraktivitet. Vær oppmerksom på at noen kommuner fortsatt har strengere lokale tiltak enn det som er beskrevet her.

Smittevernveilederen for Den norske kirke utarbeides i et samarbeid mellom Kirkerådet, Bispemøtet, KA og Norges kirkevergelag. Her finner du oppdatert smittevernveileder for Den norske kirke.

Dette vil være til stor glede for mange. Samtidig er det viktig å være bevisst på at det kan oppleves vanskelig for de som nettopp har utsatt arrangementer eller aktiviteter til etter sommeren på grunn av tidligere smitteverntiltak.

Du kan lese mer om endringene på regjeringen.no.

De viktigste endringene for kirkens virksomhet er:

• Flere kan delta på arrangementer både innendørs og utendørs, selv uten bruk av koronasertifikat (se tabell under)
  • Flere kan delta på sommerleir/konfirmasjonsleir (anbefalt maks 300 deltakere fordelt på grupper med 40 deltakere)
  • Flere kan delta på fritidsaktiviteter for voksne i grupper (30 innendørs, 40 utendørs)
  • Flere kan delta på private sammenkomster i leide eller lånte lokaler, f.eks. familieselskap etter dåp, bryllupsfest o.l. (100 deltakere inne og ute)
  • 1-meters-regelen vil fortsatt gjelde på arrangementer, både for vaksinerte og uvaksinerte

Du kan lese mer om endringene på regjeringen.no.

Dette er antallsbestemmelsene som gjelder fra søndag 20. juni klokken 12

Husk fortsatt krav om 1 meters avstand mellom husstander på arrangementer, uavhengig av vaksinestatus og koronasertifikat.

Uten test eller koronasertifikat

Innendørs

Utendørs

Faste tilviste plasser