Regjeringen venter med nye nasjonale tiltak

Statsministeren redegjorde tirsdag om koronasituasjonen. Regjeringen vil avvente med å innføre nye nasjonale tiltak. Endringer kan komme på kort varsel.

Illustrasjonsbilde. Foto: Bo Mathisen/Den norske kirke

Tirsdag 9. mars redegjorde statsminister Erna Solberg om koronasituasjonen i Stortinget. Smitten i samfunnet øker, og mange kommuner har innført strenge lokale tiltak. Dersom smitten ikke går ned, vil nye nasjonale tiltak bli innført.

Det blir ikke innført nye nasjonale tiltak nå, men det kan bli endringer på kort varsel. I så fall vil smittevernveilederen for Den norske kirke bli oppdatert.

I sin redegjørelse minnet statsministeren om at det er viktig å følge nasjonale regler og anbefalinger, blant annet:

• Alle, i hele landet, må begrense sosial kontakt.
  • Skal en møte noen utenfor husstanden, så gjør det helst utendørs.
  • Ikke reis til utlandet.
  • Innenlands bør unødvendige reiser unngås.
  • Alle som har mulighet, bør ha hjemmekontor.
  • Arrangementer som samler folk fra flere kommuner, bør avlyses eller utsettes

Helsemyndighetene går nå gjennom trafikklysmodellen for barnehager og skoler med sikte på å justere denne. Hvis dette får konsekvenser for kirkens barne- og ungdomsarbeid vil smittevernveilederen bli oppdatert tilsvarende.