Kirkene kan samle flere

Nye regler trer i kraft fra midnatt natt til tirsdag 23. februar.

Madlamark kirke. Illustrasjonsfoto.

Fra midnatt natt til tirsdag 23. februar endres covid-19-forskriften. Det er godt nytt for alle som har savnet gudstjenester, ønsker dåp, skal gifte seg eller skal ta avskjed med noen de er glad i. Men det innebærer også nye lokale vurderinger og fortsatt godt arbeid med smittevern.

Forskriftsteksten er ennå ikke publisert, og vi har derfor ikke alle detaljer om endringene som kommer ennå. Vi har likevel startet arbeidet med å oppdatere smittevernveilederen for Den norske kirke. Vi ønsker å sende ut denne så raskt som mulig, og innen tirsdag neste uke. Det er også et allmøte for alle ansatte onsdag 24. februar klokken 09.00 (blir også tilgjengelig i opptak).

Det vi vet fra pressekonferansen og samtaler med myndigheter er følgende:

• Kravet om fastmonterte seter erstattes av krav om faste tilviste plasser.
  • Det blir lov å samle inntil 100 personer på arrangementer i tillegg til medvirkende, når deltakerne får en fast tilvist plass.
  • Fast tilvist plass innebærer at deltakerne får tildelt en plass eller blir vist hvor de skal sitte, for eksempel av en kirkevert eller kirkelig medarbeider.
  • Det skal fortsatt være minst en meter mellom alle som ikke bor sammen, i alle retninger målt skulder til skulder. Det er fortsatt anbefaling om 2 meter avstand dersom det er allsang innendørs.
  • Det er fortsatt anbefalt å avlyse eller utsette arrangementer og sammenkomster som samler personer fra flere kommuner, unntatt begravelser/bisettelser.
  • Fritidsaktiviteter for barn og unge i kirken kan fortsette med de reglene som gjelder i dag, men det er fortsatt ikke anbefalt å ha innendørs fritidsaktiviteter for voksne 20 år og eldre.
  • Det er fortsatt slik at kommuner kan vedta lokale regler, som setter andre begrensninger på kirkelig virksomhet. Derfor oppfordrer vi fortsatt til god dialog med lokale smittevernmyndigheter.

Dette er resultatet av lang tids dialog med myndighetene og lang tids lokal innsats for godt smittevern i kirken. Vi er glad for den tilliten som kirken nå er vist, og for at retten til religionsutøvelse respekteres. Takk til alle som har bidratt i dette arbeidet, både med lokalt smittevern, direkte kontakt med myndighetene og ved å synliggjøre problemstillingene i media. Myndighetene er bekymret for smitteøkning i samfunnet, derfor er det viktig at vi fortsetter det gode smittevernarbeidet.

Her finner du oppdatert smittevernveileder.