Kirkerådet følger med på utviklingen i koronasituasjonen

Fra 12. oktober kommer nye regler for idrettsarrangement, teater- og kinosaler. Kirkerådet følger med på utviklingen, men oppdaterer ikke veilederen nå.

Håndvask og avstand er fortsatt viktig. Personer som er syke skal holde seg hjemme.

I et nyhetsbrev til prester, proster, biskoper, stiftsdirektører, kirkeverger, ansatte i Kirkerådets og bispedømmekontorenes sekretariat og fagforeningene, ga direktør Ingrid Vad Nilsen følgende oppdatering om koronasituasjonen:

Covid-19-pandemien har vart lenge og mange kjenner belastningen med alt smittevernarbeidet. Myndighetene fortsetter å fortelle oss hvor viktig det er å holde ut for å unngå ny smitteoppblomstring. Tusen takk til alle som står på og bidrar til godt smittevern i alle kirkelige sammenhenger.

Regjeringen har annonsert at det fra 12. oktober innføres endringer som gjelder avstandskravet for sittende deltakere i fastmonterte seter. Denne endringen er særlig myntet på idretts- kino- og teatersaler der det er fastmonterte seter. Siden dette i svært liten grad angår Den norske kirke, oppdaterer vi ikke smittevernveilederen. Den norske kirke opprettholder at avstand måles en meter fra skulder til skulder.

Fra 12. oktober lettes det også på antallsbegrensningen for utendørs arrangementer. Fra da av er det lov til å samle inntil 600 deltakere utendørs fordelt på tre kohorter à 200. Det skal være minst 2 meters avstand mellom hver kohort à 200 personer, og en meters avstand mellom deltakerne i en slik kohort. Dette er særlig myntet på idretten og andre store utendørsarrangementer, og er lite relevant for kirkens virksomhet. Derfor oppdateres ikke smittevernveilederen på dette punktet.

Ved lokale smitteutbrudd kan kommunene innføre strengere smittevernregler. I forbindelse med dette, oppdaterer vi ikke nasjonale råd eller anbefalinger, men oppfordrer til god dialog med lokale smittevernmyndigheter. Ta gjerne kontakt med Kirkerådet om det er spørsmål.

Kirkerådet minner om at de generelle smittevernreglene gjelder for all virksomhet i Den norske kirke, på alle arenaer til enhver tid – også i kontorfellesskap, på stabsmøter og rådsmøter med mer. Det betyr: en meters avstand, god håndhygiene, og vær hjemme om man er syk.