Regjeringens gjenåpningsplan

Det er foreløpig ingen endringer i smittevernveilederen for Den norske kirke. Samfunnet skal gjenåpnes trinnvis, og tilpasset smittesituasjonen, kapasiteten i helsevesenet og vaksineringen.

Regjeringens gjenåpningsplan

Statsminister Erna Solberg la onsdag 07. april frem regjeringens gjenåpningsplan for samfunnet. Planen er overordnet, og gir ikke konkrete datoer eller en fullstendig oversikt over hvilke tiltak som til enhver tid vil gjelde.

Smittevernveilederen oppdateres først når et nytt trinn innføres

I følge planen vil gjenåpningen foregå i fire trinn. Fortsatt er tidspunkt og tiltaksnivå usikkert, og vil avhenge av smittesituasjon, kapasitet i helsevesenet og vaksineringen. Selv om det nasjonale tiltaksnivået kan lettes frem mot sommeren, vil det være strengere lokale tiltak i kortere eller lengre perioder ved utbrudd.

Kirkerådet, Bispemøtet, KA og Norges kirkevergelag følger med på utviklingen, og vil oppdatere smittevernveilederen når det skjer endringer.

De fire trinnene

Vær oppmerksom på at det ikke er klart nøyaktig hvilke tiltak som vil gjelde i hvert trinn. Det kan komme endringer, og derfor må denne informasjonen leses med forbehold.

Det første trinnet i gjenåpningsplanen innebærer å gå tilbake til de nasjonale reglene som gjaldt før 25. mars. Dette betyr blant annet maks 100 deltakere på innendørs arrangementer i faste, tilviste plasser for deltakere fra samme kommune. Myndighetene vil i løpet av uke 15 vurdere om dette trinnet kan innføres. Det vil fortsatt være strengere lokale tiltak.

Det andre trinnet i gjenåpningen innebærer blant annet en økning til 200 deltakere innendørs i faste, tilviste plasser. Statsministeren anslår at dette først kan være aktuelt i siste halvdel av mai.

I tredje og fjerde trinn vil det fortsatt gjelde restriksjoner for arrangementer, men dette vil vurders fortløpende av myndighetene. Flere detaljer vil komme når vi nærmer oss disse trinnene.

Når et nytt trinn innføres, vil det ta om lag minst tre uker før et nytt trinn kan innføres.

Mer informasjon om gjenåpningsplanen finnes på regjeringen.no.

Les pressemelding fra regjeringen.no her.