Verktøy for videomøter

Ulike møteformer krever ulike verktøy. På denne siden finner du anbefalte verktøy for bruk i møter internt og eksternt, formelle rådsmøter og digitale konferanser.

Verktøy for videomøter

Bruk Teams!

Teams er i mange sammenhenger det foretrukne verktøyet, der du blant annet kan ha videomøter, chatte og samarbeide i dokumenter.

Kirkepartner tilbyr Teams gratis til alle ansatte i kirken så lenge Microsoft har dette tilbudet. Kirkevergen må bestille, les mer og bestill på denne siden. Gjennom Kirkepartner får du tofaktor-pålogging, som gir økt sikkerhet, som er særlig viktig når du skal behandle konfidensielle opplysninger.

Nye funksjoner som kommer i Teams:

• Funksjon for å be om ordet (i løpet av mai)
  • Visning av inntil ni personer samtidig i gruppesamtale (i løpet av mai)
  • Dersom du har Office 365 vil du også kunne planlegge Teams-møter i Outlook med unik møtelink

Interne møter i organisasjonen

Teams er det anbefalte møteverktøyet internt i organisasjonen, enten dette er faste møtepunkt med de samme deltakerne, eller ad-hoc-møter med ulike deltakere.

Teams har god bilde- og lydkvalitet. Når Teams etter hvert får visning av flere deltakere samtidig, «be om ordet»-funksjon og møteplanlegging i Outlook, styrker det Teams som det foretrukne møteverktøyet for sømløst samarbeid.

Møter med eksterne

Når du skal ha møter med eksterne, enten det er jobbintervju eller med samarbeidspartnere, er det anbefalt å bruke Teams. Bruk gjerne knappen for å innkalle til Teamsmøte i Outlook slik at mottakeren får en unik link til møterommet.

Dersom det er vedvarende kontakt (for eksempel knyttet til et prosjekt) kan du opprette et eget team og legge til eksterne brukere som gjester.

Rådsmøter og formelle møter med møtestruktur

Zoom er et godt verktøy for større møter, rådsmøter og andre formelle møter med en viss form for møtestruktur. Zoom kan vise opp til 21 deltakere samtidig, du kan be om ordet, ha avstemminger, kreve passord for å bli deltaker og publisere møtet offentlig på YouTube o.l. Den som er møtevert kan også skru av/på lyd for deltakere.

Zoom krever lisens for over møter over 40 minutter. Kirkerådet/Kirkepartner har dessverre ikke kapasitet til opplæring eller support på Zoom, men Zoom har selv gode supportsider med filmer for opplæring.

Konferanser, kurs og webinar (åpne arrangementer)

Våren er en tid for kurs, inspirasjonssamlinger og stiftsdager, og denne våren kan disse gjennomføres digitalt på ulike vis.

Teams har en funksjon for direktesendte arrangementer, der en eller flere kan holde foredrag med deling av skjerm, for eksempel presentasjon/dokument. Deltakere kan stille spørsmål underveis.

Zoom er også et alternativ, der kan flere være presentører, for eksempel for å diskutere et tema. Her kan også deltakere stille spørsmål og chatte underveis. Dette krever egen Zoom-lisens.