Inspirert etter fire presteår i Møre

Utfordrende oppgaver i et menighetsmiljø og lokalsamfunn preget av engasjement og involvering sitter igjen som de sterkeste inntrykkene hos kapellan Jørgen Skogestad Kleiven i Ulstein, som etter fire år nå flytter videre til Sotra. – Tjenesten i Møre har bare vært positiv - et godt bispedømme for nye prester, sier han.

Fire gode år i Ulstein og Møre bispedømme har gitt meg verdifull kompetanse inn det videre presteyrket, sier Jørgen Skogestad Kleiven.

- Vi kom til Ulstein fordi vi fattet interesse for en god stillingsutlysning. Vi kjente absolutt ingen, men oppdaget fort at Ulstein og Søre Sunnmøre var et attraktivt sted å bo, og et godt sted å ha prestetjeneste. Ulstein har et innovativt fokus; ønsket om videreutvikling står sentralt. Dette preger også menighetslivet: Frivillighet og tverrfaglighet står sterkt, og det er et mangfoldig fellesskap både når det gjelder alder og etnisitet. Jeg har fått jobbe med ulike aldersgrupper og ulike miljøer og har samtidig opplevd hvordan gudstjenestefelleskapet utvisker skiller.

– Å komme fra rett fra det teoretiske teologistudiet og inn i praktisk yrke kan være en sjokkartet opplevelse, men samtidig ekstremt lærerik. Jeg har blitt utfordret på å jobbe med mange av kirkens fokusområdet, så som diakoni, trosopplæring, kultur mm. Jeg har fått erfare hvordan disse områdene overlapper hverandre i det daglige menighetsarbeidet og hvor viktige initiativ fra frivillige er for helheten i arbeidet. Dette har gitt meg verdifull kompetanse inn det videre presteyrket.

For Jørgen og kona går turen nå videre til Sotra og prestetjeneste i Vesthordaland prosti og Bergen domprosti. Rike erfaringer og gode år i Møre utgjør ballasten.

Se ledige prestestillinger i Møre