Jobber for å forebygge overgrep og krenkelser

VAKE er et kirkelig ressurssenter som hjelper kirker, menigheter og kristne organisasjoner med å forebygge seksuelle krenkelser og overgrep.

Foto: Maria Halldén

VAKE - kirkelig ressurssenter mot seksuelle overgrep ble etablert i 1996. Opprettelsen markerte at kirken tok seksuelle overgrep, vold og krenkelser på alvor, og ikke lenger kunne forties. På denne måten ønsket kirken å bidra til at enkeltmennesker fikk hjelp til å bearbeide skader påført etter overgrep. Videre ville man samle og opparbeide kompetanse i et ressurssenter om hvordan hindre og forebygge at nye overgrep og krenkelser skjer i kirke og samfunn.

Noe av det VAKE kan tilby er ressurser for tryggere trosopplæring. Med jevne mellomrom oppstår det spørsmål om politiattest og egenerklæring til frivillige ledere inn i trosopplæringstiltak og i konfirmantarbeidet.

VAKE anbefaler at alle over 15 år (kriminelle lavalder) med lederansvar har politiattest og i alle fall fra 18 år (voksne) og oppover.

Lenke til ressurser for tryggere trosopplæring

Stiftelsen har ellers et bredt spekter av tjenester og tilbud, som du kan lese mer om på denne lenken:

VAKE er en selvstendig stiftelse. Stiftelsens representantskap består av Norges KFUK-KFUM, Blå Kors Norge, Kirkerådet for Den norske kirke og Norges Kristne Råd.