Julehilsen

En julehilsen fra avtroppende bispedømmerådsleder Ann-Kristin Sørvik.

Ann-Kristin Sørvik. Foto: Møre bispedømme

Da er vi i adventstiden og snart ringes jula inn.

Samtidig avslutter jeg min tid i Møre bispedømme etter 14 år, de siste 8 år som leder. Det har vært en ære og en berikelse å hatt muligheten å være folkevalgt til et så stort og innholdsrikt arbeid.

Har fått gleden av å delta på kirkemøte, kirkens høyeste organ. Har vært med på mange endringer av kirken som fradelingen fra staten, fjerning av boplikten, nye lover, endring i gudstjenester og vedtatt ny salmebok for å nevne noe.

Jeg har hele tiden vært opptatt av at kirka skal være aktiv, brukes av alle og salmeskatten har vært mitt hjertebarn. Håper at salmeskattene blir fortsatt løftet opp og brukt aktivt av de som kommer etter.

Så er jeg meget godt fornøyd med at Møre Bispedømme har stor oppslutning om dåp og konfirmasjon. Her må vi fortsatt være aktive og ikke slappe av.

Jeg håper på at det nye rådet fortsetter å arbeide for en aktiv kirke der det er rom for alle.

På disse årene har jeg kommet tettere inn på det kirkelige livet. Jeg har møtt mange flotte mennesker og fått et innblikk i kirkens indre liv.

Det å få reise rundt å møte dere i menighetsråd og alle dere frivillige har vært en gave. Kommer sikkert til å savne dere alle på forskjellige måter.

Husk at kirkebyggene i seg selv ikke skaper noe liv og aktivitet. En levende kirke må menneskene som bor i menigheten skape.

Vi har en stab på Møre bispekontor som gjør en fabelaktig jobb for våre innbyggere og våre menigheter. De stiller opp når menigheten trenger hjelp og råd.

Håper at alle tar godt vare på hverandre og kanskje kan invitere eller sende en hilsen til noen som trenger litt ekstra nå til jul.

Jeg vil med dette avslutte min siste julehilsen med å ønske alle sammen ei fredfull jul og et godt nytt år.

Deilig er jorden, prektig er guds himmel,

Skjønt er sjelens pilgrimsgang!

Gjennom de fagre riker på jorden

Går vi til paradis med sang.

Tider skal komme, tider skal henrulle,

Slekt skal følge slekters gang

Aldri forstummer tonen fra himelen

I sjelens glade pilgrimssang.

Englene sang den først for markens hyrder,

Skjønt fra sjel til sjel det lød:

Fred over jorden! Menneske fryd deg,

Oss er en evig Frelser født.

Ann-Kristin