Kateketsamling på bispekontoret

Denne uken var det tilsynssamling for vigslede kateketer på bispekontoret i Molde.

Framme fra venstre: Caroline Sefu, biskop Ingeborg Midttømme, Sølvi Irene Ulvestad. I midten: Anne Marie Sørdal, Astrid Øygard, Olav Rønneberg. Bakerst: John Ivar Tønnesen, Aud Marit Andreassen og Odd Erik Stendahl. Foto: Møre bispedømme

Alle vigslede kateketer var denne uken inviterte til tilsynssamling og samtale med biskop. Samlingen er den første av sitt slag i Møre bispedømme.

- Det er kjekt og givende å få samlet oss slik. Vi fikk delt informasjon og erfaringer, og snakket litt om det som skal skje i løpet av året. Der er det flere spennende utfordringer, sier Aud Marit Andreassen (Molde domkirke) og Caroline Sefu (Ørsta kirkelige fellesråd), som var to av kateketene på samlingen.

Fokus på barn og unge, trosopplæring og konfirmasjonsarbeid

Og spennende utfordringer blir det virkelig i 2024. Kateketen leder undervisningsarbeidet i en menighet, og jobber blant annet med menighetens pedagogiske arbeid blant barn, ungdom og voksne. Kirkerådet har slått fast at arbeid med og for barn og unge i aldersgruppen 0-30 år, med særlig vekt på trosopplæring og konfirmasjonsarbeid, skal prioriteres i 2024. I tillegg kommer Mosterjubileet (i år er det 1000 år siden innføringen av kristenretten i Norge. Dette skjedde på Moster i Bømlo kommune).

- Når det gjelder Kirkerådets vedtatte fokusområde på arbeid med og for barn og unge, er det naturlig at katekettjenesten spiller en sentral rolle. Vi jobber hele tiden på dette området, men nå er det viktig å få hele kirken med. Så vi ser for oss at katekettjenesten blir hoved-drivere når det gjelder å sette fokus på dette blant alle ansatte, sier de to kateketene.

Mosterjubileet er et annet stort prosjekt. Moster 2024 skal favne hele landet, med mål om å skape stor aktivitet rettet mot mange ulike målgrupper.

- Mosterjubileet er en viktig markering. Selve hovedmarkeringen er på Moster i månedsskiftet mai/juni, men det skal skje ting over hele landet både før og etter. Og den uttalte hovedmålgruppen er barn og unge, så dermed blir katekettjenesten sentral også her.

Kateketene anbefaler nettsiden til Mosterjubileet, for å følge med på arrangement og ta i bruk de mange læringsressursene der: https://moster2024.no/

Bli kateket!

Selv om det kanskje blir et ekstra aktivt år for katekettjenesten i år, er det alltid mye å finne på i jobben.

- Det er varierte arbeidsdager ja, absolutt. Og det kan være krevende – med mange prosjekter på en gang - men den store variasjonen i arbeidsoppgaver er noe av det fine med jobben. Vi får sjansen til å jobbe tverrfaglig. Og så er det et trivelig og kjekt fellesskap. Vi kan anbefale kateketjobben på det varmeste, forteller de to kateketene.

Caroline Sefu og Aud Marit Andreassen. Foto: Møre bispedømme