Kortreist kunst til fire kirker i Rauma

Fire av kirkene i Rauma får besøk av en vandreutstilling med kunst fra kulturskolen.

Foto: Nicholas Noreng/Åndalsnes Avis

Den norske kirke i Rauma samarbeider med Rauma musikk- og kulturskole om en vandreutstilling med kortreist kunst i fire kirker.

- 5.mai starter en vandreutstilling i Rauma. Utstillingen er laget av kunstverker som 40 kunstelever på kulturskolen har laget. Det er både barn og voksne elever som stiller ut, forteller diakon Emy Benjamins. Hun har initiert samarbeidet mellom kirken og kulturskolen.

- Vi startet arbeidet i januar. Da ble jeg med i alle kunstundervisninger både på Åndalsnes og Åfarnes, og fortalte om temaet pinse, og seinere også om påske, for dem hvor pinse var litt vanskelig å bli kreativ med. Det har resultert i to til fire kunstverk for hver elev, som nå blir utstilt i flere kirker.

5. mai starter altså vandreutstillingen i Holm kirke, med kulturskolekor, Rauma gospelkor, fellessang og kanskje noen andre elever også.

- 15. mai er vi i Hen med en gudstjeneste. 18. mai i Hen igjen, som en del av et formiddagstreff med eldre. 24. mai er turen kommet til Grytten på en tilrettelagt gudstjeneste, og 1. juni i Voll kirke i Måndalen med en kulturkveld. Utstillingen vandrer da fra kirke til kirke i en måned, forteller Benjamins.

Alle foto: Den norske kirke i Rauma