Kurs om fornorsking og forsoning

Alle ansatte i Den norske kirke oppfordres til å ta e-læringskurset "Fornorskning, forsoning og folkekirke: En guidet tur i Norge, Sápmi og Ruija".

Illustrasjonsfoto: Den norske kirke / Ørjan Marakatt Bertelsen

1. juni offentliggjøres rapporten fra Sannhets- og forsoningskommisjonen, som har gransket fornorskningspolitikk og urett mot samer, kvener, norskfinner og skogfinner. Kommisjonen har også undersøkt konsekvensene og ringvirkningene av fornorskningspolitikken fram til i dag, og foreslår tiltak som kan bidra til videre forsoning.

Kirken har vært delaktig i fornorskningsprosessene. Det betyr at vi har et ansvar for å lære mer om hva kirken gjorde, for at vi som kirke i dag kan bidra til selvransakelse, oppreisning, forsoning og et mer rettferdig samfunn – både lokalt, regionalt og nasjonalt.

Kurset finner du på Ressursbanken ved å følge denne lenken

Biskop Ingeborg Midttømme har tidligere formidlet at søndag 4. juni er dagen for å tematisere Sannhetskommisjonen i gudstjenesten. Et forslag til forbønn er tilgjengelig i Ressursbanken på denne lenken, og kan også leses nedenfor.

Bønnen kan brukes i gudstjenester etter at Sannhets- og forsoningskomminjonen har lagt frem sin rapport. Bønnen kan også brukes på andre kirkelige arrangementer, og på trykte og digitale flater.

Bønnen under kan brukes i sin helhet eller utdrag, eller som inspirasjon til å formulere egne bønner.

Bønn på bokmål

Barmhjertige Gud, vi takker for Sannhets- og forsoningskommisjonen som denne uka har lagt fram sin rapport om fornorskningspolitikken og uretten som har blitt begått mot samer, kvener/norskfinner og skogfinner.

Vi takker for alle som har hatt mot til å stå fram og fortelle sine vonde historier til kommisjonen. Vær hos dem og gi dem styrke. Kom med ro og nytt mot til alle som strever med vonde minner.

Vi takker for at fortidens urett kommer fram i lyset, slik at mennesker i dag får høre historier de ikke kjente til eller har fortrengt. Vi ber om at både storsamfunnet, kirken og vi som enkeltpersoner lærer av uretten som er begått, og at dette fører til selvransakelse, ny selvforståelse og endring.

Vi ber for tiden som kommer – om at de som opplever urett får oppreisning. Vi ber om at rapporten fører til økt forståelse mellom oss som bor i dette landet. Vi ber om at minoriteter og storsamfunnet i fellesskap finner gode måter å leve sammen på.

Fader, Sønn og Hellig Ånd – åpne våre hjerter. Gi oss mot og vilje til å begi oss inn på nye veier mot oppgjør, endring og et mer rettferdig samfunn.

Bøn på nynorsk

Barmhjertige Gud, me takkar for Sannings- og forsoningskommisjonen som denne veka har lagt fram rapporten om fornorskingspolitikken og uretten som er gjort mot samar, kvener/norskfinnar og skogfinnar.

Me takkar for alle som har hatt mot til å stå fram og fortelja dei vonde historiene sine til kommisjonen. Ver hos dei og gi dei styrke. Kom med ro og nytt mot til alle som strevar med vonde minne.

Me takkar for at uretten i fortida kjem fram i ljoset, slik at menneske i dag får høyra historier dei ikkje kjende til eller har fortrengt. Me ber om at både storsamfunnet, kyrkja og me som enkeltpersonar lærer av uretten som er gjort, og at dette fører til sjølvransaking, ny sjølvforståing og endring.

Me ber for tida som kjem – om at dei som opplever urett får oppreising. Me ber om at rapporten fører til auka forståing mellom oss som bur i dette landet. Me ber om at minoritetar og storsamfunnet i fellesskap finn gode måtar å leva saman på.

Fader, Sønn og Heilag Ande – opn hjarta våre. Gi oss mot og vilje til å gi oss inn på nye vegar mot oppgjer, endring og eit meir rettferdig samfunn