Med ungdom i fokus

Den norske kirkes hovedsatsingsområde for dette året er barn og unge i alderen 0-30 år.

Biskop Ingeborg MIdttømme

Dette året startet med fokus på ungdom. Den årlige nyttårskonferansen her i Møre og Romsdal hvor fylkeskommunen, Statsforvalteren, og KS samler ordførere, kommunedirektører, stortingspolitikerne våre, andre toppledere i samfunnslivet samt Ungdomspanelet, ga en inspirerende og tankevekkende start på året. Vi ble presentert for regjeringens og Stortingets nasjonale samfunnsoppdrag ut til oss for inkludering av flere barn og unge. Det ble tydelig formidlet at utfordringene er kjent, men ikke løsningene.

Utfordringene ble belyst med mange faglige tilnærminger fra de samfunnsøkonomiske kostnadene ved at om lag 100.000 i aldersgruppa 15-29 år står utenfor arbeid, utdanning og opplæring, til de personlige konsekvensene for den enkeltes psykiske helse.

Vi som var deltakere, fikk i oppgave å gi innspill til de fire hovedmålene for dette store samfunnsoppdraget:

I Alle barn og unge har muligheten til å mestre eget liv

II Alle barn og unge får tjenester og tilbud som er helhetlig koordinerte

III Barn og unges rettigheter og medvirkning er ivaretatt i samfunnet

IV Samfunnet mobiliserer for barn og unges aktive deltakelse.

Januar måned har så langt fortsatt med fokus på Den norske kirkes hovedsatsingsområde for dette året som nettopp er barn og unge i alderen 0-30 år. Hvilke samfunnsoppgaver er det politikerne lokalt har fått ansvar for som vi som kirke kan bidra til å løse?

Hva gjør vi for å spille på lag og synliggjøre de enorme frivillige og faglige ressursene vi rår over? Alle møteplassene for barn og ungdom med trygge voksne som ser dem og evner å romme livet slik det er med sine gleder og bekymringer. Livet på godt og ondt med usikkerhet for det meste? Mange familier sliter økonomisk. Menigheter og landsdekkende kristne organisasjoner har etablert «gratisbutikk» for innbytte av klær og utstyr, gjenbruksbutikker og «Skattkammeret» for utlån av utstyr til fritidsaktiviteter av alle slag.

Menighetenes trosopplæringstiltak er uten kostnad for den som deltar. Her er alle velkomne til å utforske kirken, troen og livet sammen med andre. Kirke er per definisjon fellesskap. Mange ungdommer har fått sin første ledertrening gjennom kirka. Mange av dagens artister forteller at det startet med fellesskapet i TenSing.

Denne lørdagen har jeg vært så heldig å få bruke sammen med mange ungdommer i Nordmørshallen på «Konfirmantlørdag». Kateketen i området tok initiativet og fikk med seg ansatte og frivillige fra hele området til en innholdsrik dag med rom for både å lytte og leke, fellesskap rundt matbordet, Ordet og nattverdbordet, utløp for konkurranseinstinktet både fysisk og intellektuelt, ja, rom for hele livet i alle sine fasetter.

Ingeborg Midttømme

Møre biskop