Nærmer seg etablering av Kirkens Bymisjon i Kristiansund

Kirken, kommunen og Kirkens Bymisjon vil etablere en ny møteplass i Kristiansund. Målet er blant annet å skape mer trygghet for ungdom.

På bildet ser vi Eline Elnes Rabbevåg (Møre bispedømme), Joakim Roti Varvin (Kristiansund kommune), Eva Bråland Sætre (Kirkens Bymisjon), Gudmund Fosse (Kirkens Bymisjon), Sindre Stabell Kulø (Møre bispedømme), Nils Åge Aune (Kirkens Bymisjon).  Foto: Kristiansund kommune/ Ingunn Strand

Ideen om en etablering av Kirkens Bymisjon i Kristiansund ble først lansert da biskop Ingeborg Midttømme var på visitas i Kristiansund menighet i mai 2022. Siden da har ideen vokst fra en framtidsdrøm, til en visjon og til en snarlig virkelighet.

Vil bryte negative mønstre

Kristiansund kommune har hele veien vært både begeistret og proaktiv med tanke på å etablere Kirkens Bymisjon i byen. I vårt fylke er det så langt bare i Ålesund de er representerte.

– Her har vi hatt utfordringer i mange år. Rus er én del av problemet, og tall fra folkehelseprofilen til Kristiansund kommune viser at barn og unge ikke opplever nærmiljøet sitt som trygt. Vi og andre jobber med tiltak, blant annet har Natteravnene nylig startet. Vi ønsker å bryte mønstre som finnes i byen i dag, uttalte Kristiansund kommunens helserådgiver Joakim Varvin til Tidens Krav da planene ble kjent.

Inkluderende fellesskap

- Vår visjon er at alle mennesker erfarer respekt, rettferdighet og omsorg. Gjennom arbeidet vårt avdekker vi urett, lindrer nød og påvirker årsakene til at nøden og uretten skjer. I disse dager erfarer vi uro og til dels avmakt og vi ser at flere har mindre og blir stående utenfor fellesskapet. På møteplassene våre tilbyr vi et sted å være, et inkluderende fellesskap, en samtale som støtter og styrker, sier Eva Bråland Sætre, som leder samfunn og utvikling i Region Midt i Kirkens Bymisjon.

100 000 kr fra bidragsyter

En av bidragsyterne til etableringen, er det globale olje- gass – og energiselskapet Shell. Hvert år gir de juledonasjoner til lokale formål, og denne gang gikk en stor skjerv i retning Kristiansund. Hele 100 000 kroner går til etableringen av Kirkens Bymisjon her.

- Hundre tusen kroner i gave til Kirkens Bymisjon er øremerket deres planlagte etablering i Kristiansund. Oppdraget er målrettet mot kjente utfordringer i byen og er helt i tråd med hvordan vi ønsker å bidra i lokalsamfunnene der vi har aktiviteter, sier driftsdirektør Nils Erik Hellem.

- I Kristiansund jobber vi i Kirkens Bymisjon sammen med andre gode, lokale krefter fra kommunen og kirka for å sikre at det arbeidet vi starter skal treffe godt på behovet vi avdekker. Julegaven er til stor inspirasjon for det videre arbeidet vårt, og er med på å styrke håp og fremtidstro for de vi skal være til for i byen, avslutter Bymisjonens Eva Bråland Sætre.