Nominert som ny leder av Samisk kirkeråd

May Bente Jønsson fra Sunndalsøra er nominert som leder av Samisk kirkeråd.

May Bente Jønsson er nominert som ny leder av Samisk kirkeråd. Foto: Den norske kirke

Da Samisk kirkelig valtmøte ble avholdt i Bodø, ble May Bente Jønsson nominert som leder av Samisk kirkeråd for perioden 2024-2027.

Dersom Jønsson velges av Kirkemøtet våren 2024, tar hun over etter Sara Ellen Anne Eira, som har vært leder i åtte år.

– Jeg er utrolig takknemlig for tilliten som jeg har fått, og ser veldig frem til alt arbeidet fremover, sier Jønsson.

Samisk kirkeråd er Kirkemøtets organ for samisk kirkeliv og urfolksspørsmål.

– Det er mye spennende og utfordrende oppgaver i vente, og jeg er spent på å ta fatt på dette sammen med det nye rådet. Det er store sko å fylle etter Sara Ellen Anne!

Jønsson er fra Sunndalsøra i Møre bispedømme. Det er flere år siden lederen av Samisk kirkeråd har bodd så langt sør i landet, skriver Vårt Land.

Samisk kirkeråd

Samisk kirkelig valgmøte nominerer kaniddater til Samisk kirkeråd. For perioden 2024-2027 har det i dag blitt nominert:

• May Bente Jønsson, leder
  • Mathis Eira (nordsamisk)
  • Inga-Lill Sundset (lulesamisk)
  • Svend Peder Vesterfjell (sørsamisk)
  • Anna Lisa Westerfjell (Sør-Norge)

Kirkemøtet foretar endelig valg av Samisk kirkeråd på bakgrunn av valgmøtets nominasjon. Det skjer i april 2024.

Foto: Den norske kirke

Samiske representanter i bispedømmerådene

I de tre nordligste bispedømmene velges det en samisk representant til bispedømmerådet og Kirkemøtet.

Samisk kirkelig valgmøte har nå valgt Nord-Samisk representant til Nord-Hålogaland bispedømme og lulesamisk representant til Sør-Hålogaland bispedømme:

• Mette Anti Gaup (Nord-Hålogaland)
    • 1. vara Johan Isak Siri
    • 2. vara Mathis Eira
  • Kurt Solstrøm (Sør-Hålogaland)
    • 1. vara Andreine Øvervoll Eivik
    • 2. vara Inga Lill Sundset

Sørsamisk representant fra Nidaros bispedømme, Bjørn Thomas Åhren, ble valgt i kirkevalget.