Ny smittevernveileder og nye nasjonale regler

Regjeringen har besluttet å innføre en rekke nasjonale smitteverntiltak. Her finner du oversikt over ny informasjon. Ny smittevernveileder for Den norske kirke er publisert 08.12.21.

Mange av de nasjonale smitteverntiltakene er kjent fra tidligere i pandemien.

Nye nasjonale smitteverntiltak for å beholde kontrollen

Regjeringen har besluttet å innføre en rekke nasjonale smitteverntiltak for å få ned belastningen på helse- og omsorgstjenesten, og forsinke og begrense spredningen av omikron.

Tiltakene baserer seg på råd fra Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet.

Les hele pressemeldingen og hvilke tiltak som gjelder på Regjeringen.no her.

Ny smittevernveileder for Den norske kirke

Kirkerådet, Bispemøtet, KA og Norges kirkevergelag har samarbeidet om å utvikle en ny smittevernveileder.

Ny smittevernveildeder vil være kortere og mer overordnet enn tidligere. Vær oppmerksom på at noen kommuner vil ha strengere regler.

Last ned her [WORD] [PDF]

Behov for synlig og tilgjengelig kirke

Jobben du gjør er viktig. Nå er det behov for en synlig og tilgjengelig kirke. Menighetene oppfordres til å gjennomføre planlagt aktivitet i tråd med reglene og anbefalingene. Der det er mulig, kan det være fornuftig å redusere nærkontakter ved å dele inn i arbeidslag og unngå fellesmøter med stab/kollegaer som ikke er nødvendige.