Kan jeg gå i kirken nå?

Planlegger du bryllup i sommer? Ønsker du å gjennomføre dåp i vår? Hva som skjer med sommerens konfirmantleir? Her finner du noen ofte stilte spørsmål angående kirken og koronaviruset, med svar.

Kan jeg gå i kirken nå?

Oppdatert 21. april kl 13.30

Kirken følger nasjonale, regionale og lokale råd og retningslinjer. Her kan du finne en oversikt over de anbefalingene kirken har gitt fra nasjonalt hold. Har menigheten du bor i eller skal ha seremonien i nettside, anbefaler vi at du søker etter informasjon der eller tar kontakt lokalt.

Rådene og retningslinjene fra myndighetene kan endre seg raskt. Vi vil oppdatere denne siden fortløpende.

GUDSTJENESTER

Kan jeg være med på gudstjenester?

Vi kan ikke samles til gudstjeneste i kirkerommet, men vi kan feire gudstjeneste på andre måter. Mange menigheter publisere gudstjenester, konserter og andakter digitalt, noen gjennomfører drive-in-gudstjeneste og NRK sende gudstjenester på TV og radio hver søndag framover. Lurer du på hva som skjer i kirken nærmest deg, kan du finne dette i menighetssøket nederst på denne siden.

DÅP

Jeg ønsker å døpe barnet mitt, er det mulig å gjennomføre det?

I utgangspunktet kan dåp gjennomføres med færre deltakere, men det er den lokale kommuneoverlegen som bestemmer hva som er lov i den enkelte kommune, så noen steder er ikke dette mulig.

Dette er krevende for mange, så det beste rådet er å søke informasjon på den lokale kirkens nettsted eller ta kontakt med kirken der dåpen skal være. Lurer du på hvilken menighet som er din, kan du finne dette i menighetssøket nederst på denne siden.

BRYLLUP

Jeg skal gifte meg i sommer, er det mulig å gjennomføre vielsen i kirken?

Kirken ønsker forsøker å gjennomføre planlagte vigsler, ut i fra retningslinjene som er gitt av myndighetene. Der den lokale kommuneoverlegen som bestemmer hva som kan gjennomføres, og hvor mange som kan være til stede. Det er derfor viktig at du tar kontakt med den kirken der du skal gifte deg. Det er de som kan gi deg svar på hva som er mulig i den nærmeste tiden. Lurer du på hvilken menighet som er din, kan du finne dette i menighetssøket nederst på denne siden.

GRAVFERD

Kan jeg delta i gravferd?

Rådene rundt når gravferd skjer og hvor mange som kan delta endrer seg og har lokale forskjeller. Det er kommuneoverlegen som bestemmer dette i hver enkelt kommune, og det er derfor begrunnede ulikeheter ut i fra smitterisiko i kommunen.

Noen menigheter legger ut informasjon om gjennomføring av begravelse på sin nettside. Lurer du på hvilken menighet som er din, kan du finne dette i menighetssøket nederst på denne siden.

LEIR

Jeg skal på leir i sommer. Blir den avlyst?

Nå er alle leirer og andre aktiviteter avlyst for en periode. Det er uvisst hvilke retningslinjer som vil gjelde for sommeren. Det vil komme mer informasjon når dette er klart, så det viktigste er å følge med på den. Lurer du på hva som er aktuelt i din menighet, kan du se hva de har lagt ut på deres nettsider. Og hvilken menighet som er din, kan du finne i menighetssøket nederst på denne siden.

KONFIRMASJON

Jeg har et barn som er konfirmant, hva skjer med årets konfirmasjoner?

Kirken nasjonalt har anbefalt at menighetene utsetter alle vårens konfirmasjoner til etter sommerferien, og de fleste har satt opp ny dato i august eller september. Disse planlegges som normalt inn til videre.

Se på menighetens nettside eller ta kontakt med de som har ansvar for konfirmasjonsopplegget lokalt for mer informasjon. Lurer du på hvilken menighet som er din, kan du finne dette i menighetssøket nederst på denne siden.

ANDRE ARRANGEMENT I KIRKEN

Det er et planlagt arrangement jeg har lyst å gå på. Når får jeg vite om det gjennomføres?

Akkurat nå er alle gudstjenester i kirkerom i Norge avlyst, men mange kirker sender direkte på facebook. Vi vil åpne kirkedørene så snart som mulig. Inntil videre er det er dessverre vanskelig å si når planlagte arrangementer kan gjenopptas.

Følg lokale råd for å holde deg oppdatert på situasjonen i din kirke eller kommune. Lurer du på hvilken menighet som er din, kan du finne dette i menighetssøket nederst på denne siden.