Olav Gading takket av som domprost

Gading kan se tilbake på ti innholdsrike år som domprost i Molde domkirke.

Foto: Ole Syltebø

Olav Gading ble takket av som domprost søndag 22. oktober etter nær 10 år i jobben.

En feststemt gudstjeneste og kirkekaffe i domkirkens kirkestue var rammene for dagen. Gading talte selv under gudstjenesten, som ellers var preget av mye god sang og musikk.

Kirkestua var overfylt da det var tid for kirkekaffen etter gudstjenesten, og her vanket både godord og skjemt. Gading kan se tilbake på 10 innholdsrike år som domprost, og han vil bli savnet både som en høyt verdsatt kollega, som leder og som teologisk fagmann.

Tekst og foto: Ole Syltebø

Olav Gading er opprinnelig fra Bergen. Han var sokneprest i Spjelkavik kirke fra 2002, og før dette var han kateket i Volda i sju år. I 2010 ble han tildelt Olavsstipendet, et stipend han brukte på forskningsprosjektet «Høymesseordning i endring».