Påmeldingsgudstjeneste ga igjen felleskap i kirka

Forhåndspåmeldinger gjorde det søndag mulig å invitere til gudstjeneste i Hov kirke i Sunndal, for første gang på sju uker. Aktiv bekjentgjørelse og oppsøkende kontakt med menighetslemmer brakte 25 deltakere sammen. - En god opplevelse, sier sognepresten. Kommende søndag blir det ny påmeldingsgudstjeneste i Hov.

– En god opplevelse for alle. Vi tar sikte på å gjøre det samme videre framover, sier sogneprest Helge Storset i Sunndal, etter at menigheten søndag hadde sin første påmeldingsgudstjeneste; en samling med forhåndpåmeldinger og hvor maks. 25 personer kunne delta.

Sogneprest Helge Storset i Sunndal forteller dette om samlingen:

"Etter en hel påsketid uten gudstjenester kom tanken om ”påmeldingsgudstjeneste” opp, med spørsmål til smittevernlegen om å få bruke samme regler som ved begravelser, nemlig max. 25 personer, og 2 m avstand, håndhygiene osv. Smittevernlegen i Sunndal var positiv til dette, og dermed la vi opp til en slik gudstjeneste i Hov kirke den 26. april. Vi kunngjorde det gjennom aviser og facebook med mer, og det vakte jo en viss oppmerksomhet også utenfor Sunndal.

Påmeldingen
Påmeldingen forløp i to faser. Først kontaktet vi en del eldre som trolig ikke ville fange opp dette fra nettet og lignende. Slik ble 2/3 av plassene fylt. Videre påmelding lot vente på seg, og vi gikk konkret ut til flere som vi visste kunne tenke seg å delta. Det viste seg at flere hadde nølt med å melde seg på fordi det trodde det var fullt, eller fordi de ikke ville komme i veien for andre. Nesten ingen meldte seg på uten en eller annen form for kontakt.  Et par kom uten påmelding, men vi var likevel ikke flere enn 25-26 totalt.

Gjennomføringen
Annenhver benkerad ble avsperret med en stripe maskeringstape. Foran inngangsdøra står det håndspritflaske, og kirketjeneren åpnet døren for dem som kom. Salmebøkene var urørt inntil kirkeverten med engangshansker delte ut til dem som kom. Alle plasserte seg med minst to meters avstand, med mindre de tilhørte samme husstand. Under ofringen gikk menigheten rundt alteret som vanlig men med to meters avstand. Lapper med vippsnummer lå adskilte på alterringen istedenfor i bunke, slik at de som tok slik lapp ikke berørte flere lapper. Offerskåla med pengene ble satt i safe til opptelling neste dag. Likeså blir salmebøkene liggende i benkene til neste dag, slik at kirkeverten ikke skulle behøve å håndtere dem før kirkekaffen. Kirkekaffen, som er viktig i Hov, ble ordnet ved at folk fikk sette seg på stoler med god avstand langs midtgangen. Kirkeverten delte ut beger med kaffe, med engangshansker, og serverte kjeks og småkaker med klype og uberørt til den enkelte.

Konklusjon
Vi syns dette gikk veldig bra og var en god opplevelse for alle. Vi tar sikte på å gjøre det samme videre framover."

Til lokalavisa Driva fortalte kirkegjengerne at det hadde vært et savn å ikke kunne gå i kirka, og at i kirkerommet innbyr til indre ro, stillhet og mulighet til refleksjon. Dessuten var det godt å kunne treffe andre, om enn på avstand, fortalte de besøkende.

Inititiativet med påmeldingsgudstjeneste kom opp etter en idédugnad i kirka i Sunndal. Også neste søndag blir det påmeldingsgudstjeneste i Hov.