Påske for ukrainske flyktninger i Kirkelandet kirke

Biskopen Ingeborg Midttømme var nylig på visitasbesøk i Kristiansund. I den forbindelse ble det et sterkt møte mellom biskopen, ansatte og ukrainske flyktninger i Kirkelandet kirke.

De ukrainske flyktningene tente lys i lysgloben i Kirkelandet kirke. Foto: Møre bispedømme

Søndag 24. april blir det feiret ortodoks påskedag i Kirkelandet kirke, særlig tilrettelagt for ukrainske flyktninger som er kommet til Nordmøre. Etter ortodoks kalender feires påsken denne uken, og Kristiansund menighet ønsker på denne måten å legge til rette for at de som er på flukt fra krigen i hjemlandet kan feire påske i en krevende tid.

Denne uka møtte biskop Ingeborg Midttømme og de ansatte i Kristiansund menighet representanter fra de ukrainske flyktningene under et lunsjmøte i Kirkelandet kirke.

Under lunsjmøtet ble det lest fra påskebudskapet på ukrainsk. Foto: Møre bispedømme

Det ble et svært sterkt møte der de som har flyktet fra familie, hjem og alt de eier fikk satt ord på noe av fortvilelsen og sorgen de kjenner på. Men der de også understreket takknemlighet for gjestfrihet og varme som de har møtt da de kom til Norge og Nordmøre. Mange ukrainere har et sterkt forhold til religion, og for mange har krigen gjort troen krevende. Biskop Midttømme understreket at for noen blir Gud borte når det er krig, for andre blir Gud det eneste håpet de har. Og i kirken er det rom for begge deler.

Gudstjenesten i Kirkelandet på søndag vil være på norsk og ukrainsk, der det blir feiret påske etter ukrainsk tradisjon.

I Ukraina er det en sterk folkelig tradisjon å forberede god mat til påskedag, og ta med denne til påskegudstjenesten på påskedag. Presten velsigner maten, og deretter går man hjem og spiser maten sammen. Dette skal også skje i Kirkelandet kirke på søndag. Kantor Julia Bujanovaite-Sokol vil spille musikk fra Ukraina. Gudstjenesten er spesielt lagt til rette for ukrainske flyktninger, men Kristiansund menighet ønsker alle velkommen til en unik påskegudstjeneste i Kirkelandet kirke.

Biskop Ingeborg Midttømme sammen en av de ukrainske flyktningene som nylig har kommet til Kristiansund. Foto: Møre bispedømme