Pilegrimer i de ungarske skoger

En reisehilsen fra den tredje pilegrimsvandringen i rammen av samarbeidet mellom de to bispedømmene.

Gruppen fra Møre sammen med reiseleder Attila og en ungarsk prestekollega. Foto: Tormod Remøy

På besøk hos den lutherske menigheten i Szentendre. Her fikk reisefølget en engasjert presentasjon av det mangfoldige arbeidet i menigheten. Alle foto: Tormod Remøy

Søndag 22. mai dro en gruppe på åtte deltakere nedover til Ungarn for nok en pilgrimsvandring i rammen av samarbeidet mellom Møre og det nordre bispedømme. Etter hvert sluttet enda en deltaker seg til, så vi var ni utsendinger som har hatt en innholdsrik og interessant uke hos våre venner i Ungarn.

Klare til vandring! Gruppa fra Møre sammen med Emese Jasper-Makay fra bispekontoret i Ungarn, og reiseleder Attila Hernady.

Tre av deltakerne – ekteparet Trine og Hallgeir Ringstad og Sveinung Remøy (t.h.). Ekteparet deltok på sin tredje pilgrimsvandring!

Dette var den tredje pilegrimsvandringen i rammen av samarbeidet mellom de to bispedømmene, og det nye denne gangen var at vi var mye mer i kontakt med kirkelivet i de ungarske lokalmenighetene.

Inge Solli fra Kleive deltok også på sin tredje vandring i Ungarn.

I tillegg fikk vi gleden av å delta på storsamlingen «Bispedømmets dag» lørdag 28. mai, sammen med rundt 800 andre deltakere. Her fikk vi presentere Møre bispedømme og vandringen vår, og leder av gruppa, sokneprest Tormod Remøy, fikk æren av å være liturg under gudstjenesten denne dagen, sammen med bl.a. biskop Tamas Fabiny og den ukrainske lutherske biskopen Pavlo Shvarts.

Samtale med biskop Tamas Fabiny under «Bispedømmets dag», lørdag 28. mai. Dette var en storsamling med over 800 deltakere, og vi fikk både presentere Møre og den pilegrimsvandringen vi nettopp hadde avsluttet.

Møtet med Shvarts ble en sterk opplevelse. Han kom ut fra den bomberammede byen Kharkiv for å delta på denne dagen, og ble gjenforent med kone og deres tre barn som hadde flyktet til sikkerhet i Polen. Men etter denne dagen planla familien å reise tilbake til Kharkiv i fellesskap, for som biskopen sa: Han kunne ikke forlate sin kirke og sitt folk.

Denne pilegrimsvandringen ble nok en bekreftelse på båndene mellom våre to kirker, vi møtte mye gjestfrihet og varme overalt hvor vi kom. Vandringen startet i den gamle hovedstaden i Ungarn, Esztergom, fortsatte gjennom nydelig skoglandskap, før vi endte opp i Budaôrs. vennskapsmenigheten til Bolsøy menighet. Her ble vi tatt imot med orgelkonsert, og fikk delta på en flott familiegudstjeneste søndag 29. mai – før vi satte kursen mot hjemlige trakter.

Reiseleder Tormod Remøy fikk æren av å delta som en av fire liturger under gudstjenesten på bispedømmets dag, sammen med blant annet biskop Tamas og den ukrainske lutherske biskopen Pavlo Svarts. En av oppgavene var å lyse velsignelsen – på norsk!