Pilegrimsvandring i hjertet av Ungarn

Nok en gang kan Møre bispedømme invitere til en spennende pilegrimsvandring i samarbeid med det nordre bispedømme i Ungarn – de vi har en vennskapsavtale med.

Bilde fra pilegrimsvandring høsten 2019. Bildet er tatt ved Balatonsjøen, og har følgende personer (fra venstre): Marit Nordhaug, Inge Solli, Astrid Grøvan Vikhagen, Attila Hernady (reiseleder), Hallgeir Ringstad, Trine Ringstad og Tormod Remøy. Foto: Privat

Turen denne gangen vil finne sted i perioden: 22.-30. mai 2022

- ­I år skal vi starte i den gamle hovedstaden i Ungarn, kulturbyen Esztergom. Etter en dag med guidede opplevelser her begir vi oss på vandring inn mot Budapest. Tirsdag-fredag blir vandringsdager, hovedsakelig langs den gamle middelalder-veien som forbandt Esztergom med den nåværende hovedstaden, forteller sokneprest i Kleive menighet, Tormod Remøy. Det er Remøy som er reiseleder fra Møre på årets pilegrimsvandring.

Esztergom den gamle hovedstaden i Ungarn.jpg

Bispedømmets dag og gudstjeneste i Budaôrs

- Når vi kommer til Budapest, vil vi lørdag 28. mai få være med på en storsamling i det nordre bispedømme: Bispedømmets dag. Dette arrangementet begynner med en gudstjeneste der vi også deltar, også er det ulike aktiviteter utover dagen. Søndagen er vi invitert til gudstjeneste i Budaôrs kirke, vennskapsmenigheten til Bolsøy menighet i Molde. Dette blir en felles-gudstjeneste for mange av menighetene i Budapest, med etterfølgende kirkekaffe og aktiviteter i kirkehagen, forteller han videre.

Remøy har besøkt Ungarn mange ganger de siste årene, og deltatt på flere pilegrimsvandringer. Han er også ansvarlig for kontakten med Ungarn i Møre bispedømme.

Ansvarlig for opplegg, innhold og bestilling av billetter er det ungarske pilegrimskontoret Pannon Pilgrim. De arrangerer regelmessig pilegrimsvandringer i Ungarn, og vil stille med en lokal reiseleder som vil guide oss underveis. Pannon Pilgrim stiller også med følgebil, slik at deltakerne bare trenger å bære en dagstur-sekk under de daglige vandringene.

Bilde_Budaors.png

Felles vandring

Denne pilegrimsvandringen vil ha både norske og ungarske deltakere. Målet er å bli kjent med hverandre gjennom felles vandring. Det vil være daglige morgen -og kveldssamlinger. På noen av kveldssamlingene får man også besøk av personer fra lutherske lokalmenigheter i området.

Remøy legger til at påmeldingsprisen er ca. 13.000 kroner. Det inkluderer flybilletter, intern transport i Ungarn, overnatting og tre daglige måltider.

Kontakt/påmelding: Høres dette interessant ut? Påmeldingsfrist er 8. april. Ta kontakt med Tormod Remøy hvis du vil vite mer:

Telefon: 948 31 367 / Epost: Epost: tormod.remoy@molde.kirken.no

Deltakerantall: Max antall deltakere (fra Norge og Ungarn) er ca 20.

Angående korona: Utgangspunktet er at det skal være trygt og sikkert å reise, og turarrangøren vil løpende gjøre vurderinger av smittesituasjonen. Skulle reisen bli avlyst vil en selvsagt få refundert eventuelle utlegg.