Reisebrev fra misjonsrådgivertur til Hong Kong og Bangkok

Inspirasjon, refleksjon, kunnskapsdeling og gode samtaler på misjonstur i Asia.

Misjonsrådgivere sammen med deler av staben til «Christian Concern for the Homeless». Alle bilder: Grethe Lystad Johnsen

Årets misjonsrådgivertur tok oss til Hong Kong og Bangkok. Her ble vi presentert for arbeidet til Areopagos og NMS. To ulike byer og to ulike organisasjoner, og vi har med oss mange spennende opplevelser hjem.

Kirken på Tao Fong Shan, bygget i tradisjonell kinesisk stil.

Hong Kong og Tao Fong Shan

Da vi ankom Hong Kong ble vi møtt av Hanne Line Mathisen, hun er ansatt som prosjektkoordinator for Asia i Areopagos. Hun har selv bodd mange år i Kina, og hadde mye viktig kunnskap om landet, kulturen og tradisjoner å dele.

På norsk kan Tao Fong Shan oversettes til «Fjellet der Kristusvinden blåser». Dette senteret som ligger på toppen av fjellet over Hong Kong ble i sin tid bygget opp av den norske misjonæren Karl Ludvig Reichelt og Buddhistmisjonen. Det klaffet slik at «Reichelt Memorial Day» falt akkurat under vårt besøk, og vi deltok på minneseremonien ved Reichelts grav. Det ble tydelig at han fortsatt er en viktig person ved Tao Fong Shan.

Reichelt Memorial Day, fra markering ved Karl Ludvig Reichelt sin grav.

Senteret er nå overført til lokalt eierskap, der Areopagos har sete i styret. Kontakten mot Norge er god, selv om stiftelsen nå står godt på egne bein. Vi fikk gode møter med de tilsatte ved alle senterets tre avdelinger. I tillegg besøkte vi det lutherske seminaret som også er lokalisert på fjellet over Hong Kong.

Centre for Sino-Christian Studies jobbes det for å utforske betydningen av kristendommen i en moderne kinesisk kultur. Tao Fong Shan Christian Centre arbeider med kristen spiritualitet og praksis. Omgivelsene inviterer virkelig til meditasjon og bønn, og det er utviklet spennende verktøy, som for eksempel en bønnelabyrint. Til sist møtte vi driftsavdelingen, som har ansvar for vedlikehold av en stor bygningsmasse.

På kontoret til «Mission To New Arrivals».

Det teologiske seminaret, LTS, utdanner prester for Hong Kong, Kina og MEKONG-regionen. De har ett nytt fokus på diakoni, og arbeider med å utvikle studietilbud på dette.

Med utgangspunkt i sine røtter i Hong Kong sitter Areopagos med mye historisk kompetanse når det kommer til dialogarbeid, noe som har fått ny aktualitet i vår setting.

I løpet av dagene i Hong Kong fikk vi også presentert spennende arbeid drevet av lokale kirker, som «Mission to New arrivals», «Gospel for the Aged», «Christian Concern for the Homeless» og «Light of Yung Shu Tau Christian Society».

En av ettermiddagene tilbrakte vi på hovedkontoret til NMS. Her var det lagt til rette for et møte med NLM, NMS, Areopagos og misjonsrådgivere fra Norge. Alle de tre organisasjonene erfarer noen av de samme problemstillingene, særlig har arbeid inn i Kina vært utfordrende gjennom årene med pandemi. NLM og NMS har en målsetting om å arbeide sammen om å innføre Use your talents.

Bangkok

Turen gikk videre til Bangkok, der vi ble møtt av Knut Hallen, tidligere leder for SMM. Han har god kjennskap til rådgivernes hverdag, og til misjonsfeltet.

Samlingsstund i barnehagen «Home of Praice»

Av det arbeidet NMS driver i Thailand fikk vi sterke møter med Home of Praice, en barnehage i slummen. Home of Grace, et mødrehjem for enslige mødre. Og Immanuel Orchestra - Music for Life, som driver et klassisk orkester i en bydel i slummen. Alle prosjektene er sentrale deler av den lutherske kirkens visjon om å tjene lokalmiljøene. Mange norske menigheter i Norge har misjonsavtale med NMS om Thailand, og da er det nettopp disse prosjektene man er med og støtter.

Konsert ved Immanuel Orchestra

Vi besøkte videre Den evangelisk lutherske kirken i Thailand (ELCT) som NMS har samarbeid med, og møtte Biskop Chanda og lederteamet hans. Biskopen gav en presentasjon av kirkens visjon og verdier, og en oversikt over det arbeidet de driver. Under visjonen «ELCT er en del av Thailand, for å bringe rettferdighet, håp og fred inn i det thailandske samfunnet gjennom Jesu Kristi kjærlighet», står arbeidet står på fire bein; lovprise Gud, gjøre disipler, tjene lokalmiljøet, godt styresett.

Biskop Chanda presenterer den lutherske kirken og arbeidet de driver

Takk

Vi har hatt mange gode samtaler disse dagene. Vi vil gjerne takke våre to guider, Hanne Line og Knut, for kunnskapsdeling og refleksjon. Takk for alt dere delte med oss.

Vi ser at vi har mye å lære av det verdensvide kirkefellesskapet. Det har stor verdi å kunne reise ut og se prosjektene og møte mennesker ansikt til ansikt. Dette gir bedre forståelse både for utfordringer og gleder som finnes lokalt.

Men om covid har lært oss noe, så er det kanskje at vi alle er nærmere hverandre enn vi tror, faktisk bare et Teamsmøte unna.

Brita, Sverre og Grethe