Samenes nasjonaldag 6. februar - Lahkoe Biejjine - Gratulerer med dagen!

6. februar er samenes nasjonaldag. Lahkoe Biejjine - Gratulerer med dagen! Flere steder i Møre bispedømme markeres denne festdagen – og på Nordmøre er sørsamisk nå et innslag i gudstjenestene.

Prost Sindre Stabell Kulø i Ytre Nordmøre prosti, barna David og Eleana, og ektefelle Kirsti Guvsàm, som har sørsamisk bakgrunn. Foto: Ingeborg Midttømme

Sørsamisk velsignelse er nå et alternativ ved gudstjenester i ytre Nordmøre prosti: – Det er tydelige spor av sørsamisk kultur og språk på Nordmøre, blant annet i mange stedsnavn i området. Ved gudstjenesterevisjonen fant biskopen og prosten det naturlig at menighetene i Ytre Nordmøre får høre velsignelsen på sørsamisk i sine gudstjenester, sier prost i ytre Nordmøre prosti, Sindre Stabell Kulø.

Samisk flagg.jpeg

– Viktig dag
– Samenes nasjonaldag, 6. februar, er en viktig dag også i Møre bispedømme, sier biskop Ingeborg Midttømme, som gratulerer med dagen:

– Samisk liv i Møre er et område vi ønsker mer kunnskap om. Vi løfter fram samisk kirkeliv som en ressurs til berikelse for oss alle. I en tid med fokus på bærekraftig forvaltning av jordas ressurser, kan vi lære mye fra samisk tradisjon og tankegang.

– Det er særlig viktig å få informasjon om hvordan vi som kirke kan møte barn og unge i vårt lokalområde som har tilknytning til den samiske kulturen og være klar over hvilke ressurser som finnes, sier biskop Midttømme

Trosopplærer samisk.jpeg

SAMISK: Trosopplærer i Sunndal, May Jønsson, som selv har samisk opprinnelse, forteller barnehagebarn om samenes nasjonaldag 6. februar og om samisk kultur.

Samisk kirkeliv
Samiske kirkeråd har gjort mange samiske kirkelige ressurser tilgjengelige på nett, til hjelp i f.eks. trosopplæring og gudstjeneste.

Møre bispedømmeråd har også tidligere satt samisk kirkeliv på dagsorden og har hatt møter med samiske representanter. Møre Bispedømme har i tillegg knyttet til seg en lokal ressurs, gjennom trosopplæringsmedarbeideren i Sunndal, May Jønsson, som har samisk bakgrunn. Hun gir råd til menigheter og ansatte som ønsker å tilrettelegge for samiske språk i gudstjeneste og/eller i trosopplæringen:

– Som sørsame bosatt på Nordmøre gleder jeg meg over at samefolkets dag feires av mange over hele landet, sier May Bente Jønsson. – Å være en av få som bor på et sted der det samiske ikke har stor plass er alltid en utfordring. Men det er veldig viktig å synliggjøre det samiske, selv om ikke mange ser eller hører. I flere år har hun vært aktiv med å informere om samisk kultur og historie - og å markere nasjonaldagen. Det er viktig at selv på steder med få samer så skal denne dagen feires med glede, sier May Bente, som også er Møre/Sør-Norge sin representant i samisk kirkeråd.

Sørsamisk velsigning blir del av den offisielle gudstenesten på ytre Nordmøre

Samenes nasjonaldag - Lahkoe Biejjine!

6. februar - Samenes nasjonaldag - Lahkoe Biejjine!

Mer om Samenes nasjonaldag