Står sammen om en stødig besøkstjeneste

I Rauma samarbeider Røde Kors, Frivilligsentralen, Frelsesarmeen og Rauma kirkekontor om frivillige besøkstjenester.

Alv Roger Antonsen (Røde Kors), Kairith Fugledal Kvarsnes (Frivilligsentralen) og diakon Emy Benjamins. Foto: Stein Siem/Åndalsnes Avis

Frivillig arbeid er en del av samfunnslimet i Norge, og i år skal dette lagarbeidet feires. 2022 er forankret i regjeringens Frivillighetsmelding som Frivillighetens år.

I Rauma har frivilligheten stått høyt i kurs lenge, blant annet gjenspeilet i besøksvenntjenesten. Røde Kors har hatt sitt opplegg for dette, og det samme gjelder for Frelsesarmeen, kirken og Frivilligsentralen. Å vedlikeholde en liten gruppe mennesker kan være veldig mye arbeid, og når ildsjeler slutter blir det vanskeligere å opprettholde tjenesten til de som trenger det mest. De siste årene har disse lokale instansene derfor samarbeidet om å opprettholde det viktige tilbudet.

Aktivt samarbeid

- I Rauma har vi slått sammen kreftene. Røde Kors, Frivilligsentralen, Frelsesarmeen og Dnk har et samarbeid. Vi bruker systemet til Røde Kors, med god kursing og administrasjon. Røde Kors har en del budsjett for PR og samlinger. Frivilligsentralen og kirken gir ressurser i form av tid, hvor ansatte tar seg av kursing, samlinger, intervjuer og koblingsavtaler, forteller Emy Benjamins, diakon Den norske kirken i Rauma.

Helsehuset, den største institusjonen i Rauma, har ansatt en frivilligkoordinator som nå også er med på å koordinere de som skal på helsehuset, og er dermed også med i samarbeidet.

Flere besøksvenner

- I januar 2020 hadde vi åtte aktive besøksvenner som kom ut av det første kurset vi holdt. I januar 2022 hadde vi vårt andre kurs, og det ser ut til at 15 nye besøksvenner skal gå ut i tjeneste denne gangen, sier Benjamins.

Noen kommer til å besøke enkeltpersoner, enten hjemmeboende eller på institusjon. Andre skal holde aktiviteter på institusjoner, som bingo og bilde til ord-kurset for demente.

- Det som er viktig for oss er at besøkstjenesten ikke er avhengig av enkeltpersoner, og at vi bruker de ressursene vi har på en god måte. Vi har fått til et veldig fint samarbeid mellom både frivillige og ansatte i de forskjellige institusjonene, forteller Benjamins.

Kurs for besøksvenner. Foto: Aina Myrvik

Kobler personer med hverandre

- Vi fikk noen spørsmål hvordan kirken kunne være med. Noen av de som ønsker en besøksvenn har fotball som hobby, andre liker å lese i bibelen med en besøksvenn. Derfor spør vi både etter hobbyer, men også etter trosbakgrunn og villighet til å møte mennesker på forskjellige områder.
Vi kan derfor koble rette personer med hverandre og komme til fine vennskapsrelasjoner mellom besøksvenn og de som de besøker.

Oppfordrer til samarbeid

- Jeg kan anbefale flere å samarbeide, man får større valgmuligheter i koblinger mellom mennesker og større sjanse til suksess, konkluderer diakon Emy Benjamins fra Rauma.

Fra venstre: lokallagsleder i Røde kors, Alf Roger Antonsen, Aina Myrvik i Røde kors, Kairith Fugledal Kvarsnes fra Frivilligsentralen, diakon Emy Benjamins, og Ståle Sølsnes fra Røde kors. Foto: Jannike Svensvik/Åndalsnes avis