Ny versjon: Oppdatert smittevernveileder for Den norske kirke

På grunn av økt smitte i samfunnet, har regjeringen strammet inn flere av koronatiltakene. Noen kommuner har også innført lokalt strengere regler. Veilederen er sist oppdatert 27. oktober.

Rengjøring før og etter vielse i Sinsen kirke. (Foto: Bo Mathisen)

Den 27. oktober kom veilederen i en ny versjon med flere endringer. Alle oppfordres til å gå gjennom denne nye versjonen, og oppdatere lokale planer og retningslinjer i samsvar med denne.

Last ned den oppdaterte smittevernveilederen her (sist oppdatert 27.10.20 kl. 12.30): [word] [PDF]

Endringene i denne versjonen går blant annet ut på:

• Presiseringer og nye regler knyttet til antall og avstand og omtale av fastmonterte seter i punkt 1.1 a)
  • Nytt punkt 1.1 d) om forholdet til strengere lokale regler og Oslo kommunes definisjon av fast seteplassering.
  • Presisering om å ikke gjennomføre nattverd, lystenning, ofring mm. i kommuner som krever at deltakerne tildeles en fast plass de skal sitte på gjennom hele gudstjenesten/arrangementet.
  • Krav om ansvarlig arrangør og registrering av deltakere ved flere enn fem deltakere på omvisninger mv. i punkt 2.7 a).

Smittevernveilederen for Den norske kirke er utarbeidet av Kirkerådet og KA sammen med Bispemøtet og Norges kirkevergelag. Kirkerådet følger utviklingen i pandemien, og vil vurdere ytterligere oppdateringer utover høsten dersom det skulle bli behov.

Smittevernet ved virksomhet i Den norske kirke bygge på fem hovedprinsipper:

• Syke personer skal ikke delta på fysiske samlinger.
  • Gode rutiner for hygiene, håndvask og renhold.
  • Minst mulig felles bruk og berøring av inventar og utstyr.
  • God avstand mellom alle som deltar.
  • Tilstrekkelig bemanning til stede.

Veilederen er basert på helsemyndighetenes råd og anbefalinger, samt erfaringer som er gjort siden kirkene igjen kunne åpne dørene. Denne versjonen bygger på tidligere versjoner som helsemyndighetene har hatt til gjennomsyn og Helsedirektoratets svar på spørsmål fra Den norske kirke i brev av 2. september 2020, og er oppdatert etter nye tiltak regjeringen la frem 26. oktober 2020.

Informasjonsplakater og registreringsmal

Kirkerådet har laget informasjonsplakater om generelle smitteverntiltak, om navneregistrering og en mal for navneregistrering .

Plakatene kan skrives ut og henges opp på egnede steder i og ved kirken.

Dette materiellet ligger tilgjengelig her.

Endringslogg

• 16.06.20 Versjon 1 av den nye samlede smittevernveilederen publisert.

• 14.09.20 Versjon 2 med gjennomgående oppdateringer der utdaterte formuleringer knyttet til gjenåpning er tatt ut, og nye råd og anbefalinger fra FHI er satt inn knyttet til navneregistrering, husstandsfellesskap. I tillegg en gjennomgående lett språkvask.

• 26.10.20 Versjon 3 har følgende endringer:

• Presisering om arbeid mot «bevegelige mål» i innledningen.
    • Presiseringer knyttet til antall og avstand i punkt 1.1 a) som tar inn forskjell mellom innendørs og utendørs arrangementer, utlån/utleie av lokaler til private samlinger og definisjon av fastmontert sete.
    • Nytt punkt 1.1 d) om forholdet til lokale regler vedtatt av kommunen og Oslo kommunes definisjon av fast seteplassering
    • Henvisning til antalls- og avstandsreglene som oppgitt i 1.1 a) i punktene 1.3 e), 2.1.2, 2.6 c)
    • Presisering om å ikke gjennomføre aktiviteter som nattverd, offer i benkeradene/vandring og lystenning i kommuner som krever tildeling av faste plasser der deltakerne skal sitte under arrangementet i punkt 2.1.2
    • Presisering om at det ikke er innført nye tiltak rettet mot barne- og ungdomsarbeidet i punkt 2.4.1
    • Det kreves nå ansvarlig arrangør og registrering av deltakere ved flere enn 5 deltakere på omvisninger mv. Dette er presisert i punkt 2.7 a).