Statsråd på Ytre Nordmøre-besøk

Mandag 10.oktober var Barne- og familieminister Kjersti Toppe på besøk i Kristiansund og Smøla. Under dette besøket satte statsråden av god tid til møter og omvisning i kirkene både i Kristiansund og på Edøy i Smøla.

Fra Kirkelandet kirke: Fra v. Henrik Stensønes(leder av kultur-, næring- og folkehelseutvalget i Møre og Romsdal fylkeskommune, Ann-Kristin Sørvik (Leder Møre bispedømmeråd), Per Ivar Lied (Senterpartiets fylkesordførerkandidat), Sindre Stabell Kulø (Prost, Ytre Nordmøre prosti), Kjersti Toppe (barne-og familieminister), Tormod Sikkeland (Sokneprest, Kristiansund menighet), Line Hatmosø Hoem(varaordfører, Møre og Romsdal Fylkeskommune), Kjell Neergaard (Ordfører, Kristiansund kommune), Mildrid Fiske (kirkeverge, Kristiansund Kirkelige Fellesråd)

Statsråden med følge besøkte først Kirkelandet kirke i Kristiansund. Her ble de møtt av prost Sindre Stabell Kulø, sokneprest Tormod Sikkeland, og kirkeverge Mildrid Fiske, samt leder av bispedømmerådet, Ann-Kristin Sørvik.

Det ble tid til presentasjoner av menighetenes arbeid og kirkebygg i Kristiansund kommune. Statsråden gav tydelig uttrykk for at hun var fornøyd med det offensive arbeidet en moderne bymenighet i folkekirken gjør.

Videre gikk turen med hurtigbåt til Edøy i Smøla kommune. Her ble statsråden møtt av nytilsatt leder for Regional Kystpilegrimssenter, Ragnhild Godal, direktør Eigunn Stav Sætre i Nordmøre Museum, og Laila Skaret i Smøla kommune. Det ble orientert om kirkas satsing på kystpilegrimsleia, og ikke minst det gode samarbeidet mellom kirka og offentlige myndigheter vedrørende pilegrimsarbeidet.

Imponerende engasjement

Det er tydelig at statsråd Toppe ønsker å sette seg inn i pilgrimsleden, også med tanke på jubileet i 2030. Og der Toppe lot seg imponere over arbeidet den lokale kirken gjør, ble også Ann Kristin Sørvik imponert over statråden.

- Jeg har vært med i politikken i over 20 år, og aldri har en statsråd vært så interessert i kirkens liv. Og da tenker jeg på det som kirken utøver på lavest nivå. Hun var så på og er virkelig interessert i hvordan vi driver arbeidet i kirken og hvordan vi formidler tro til alle aldre.

- Hun har selvsagt tanke for bevaring av kirkebyggene, men Toppe gir utrykk for at det er inne i kirkebyggene livet leves og at det er så viktig. En så engasjert statsråd for vårt arbeid har jeg ikke møtt på. Dette varmer mitt hjerte, forteller Sørvik.

Utenfor Edøy Gamle Kirke:
Line Hatmosø Hoem (varaordfører, Møre og Romsdal Fylkeskommune), Henrik Stensønes (leder av kultur-, næring- og folkehelseutvalget i Møre og Romsdal fylkeskommune), Christine Reitan (assisterende kulturdirektør), Kjersti Toppe (barne-og familieminister), Ragnhild Godal (leder for Regional Kystpilegrimssenter Smøla), Eigunn Stav Sætre (direktør, Nordmøre Museum), Prost Sindre Stabell Kulø.
Til sist besøkte statsråden Edøy Gamle Kirke som ligger vakkert plassert på Edøy, rett ved Gurisenteret.
Her gav prosten en orientering om kirkas rolle i pilegrimssammenheng.

Statsråd Toppe har tros-og livssynspolitikk som sitt fagfelt, og statsråden med følge var tydelig imponert over det de fikk oppleve denne dagen.

Ytre Nordmøre viste seg også fra sin beste side denne dagen med vakkert høstvær.

Prost Sindre Stabell Kulø i samtale med statsråd Toppe, på båten mellom Kristiansund og Smøla.