Storsamling for verdens kirker

Den 11. generalforsamlingen til Kirkens verdensråd er for tiden samlet i Karlsruhe, og Den norske kirke er solid representert.

En solid norsk delegasjon er på plass i Karlsruhe i Tyskland. (Foto: Gjermund Øystese, Kirkenes verdensråd)

Den 11. generalforsamlingen til Kirkens verdensråd er for tiden samlet i Karlsruhe i Tyskland. Den norske kirke er representert, blant annet ved to av sine rådsledere.

Møre biskop Ingeborg Midttømme er en av representantene fra Norge. Det er også Sara Ellen Anne Eira, leder av Samisk kirkeråd. Hun deltok på en egen samling for urfolk i forkant av generalforsamlingen. Der var tema blant annet skaperverkets betydning og hvordan skaperverket nå trues av klimakrisen og inngrep som skjer på urfolksområder.

– Vi snakket en del om kristen åndelighet i våre urfolkssamfunn, og hvordan vi er knyttet til skaperverket. Vi ønsker at Kirkenes verdensråd ser nødvendigheten av at urfolk har et eget programområde i organisasjonen, med nok ressurser til å fremme våre saker.

- For meg har det vært viktig å få frem det samiske perspektivet i sakene som fremmes. Samtidig lærer jeg utrolig mye ved å få høre andre urfolks erfaringer, utfordringer og tanker om fremtiden, forteller Eira.

Leder i Mellomkirkelig råd, Kristine Sandmæl er også til stede. Hun understreker at generalforsamling der mennesker fra hele verden, er viktig på mange plan.

– Her møtes mennesker som står langt fra hverandre i mange temaer, og noen som også står på ulike sider i konflikter. På generalforsamlingen møtes vi i gjensidig respekt med ønske om å forsones i Kristus, og finne veien videre sammen i et forsonet mangfold. Det er spennende dager som skal sette kursen videre for Kirkenes verdensråd de neste åtte årene.