Nå spirer det frem

4-8. Oktober var det igjen tid for UKM - Ungdommens kirkemøte. I år ble det avholdt i Hurdal, i anledning Borg bispedømme sitt 50-års jubileum. Det var stor variasjon i sakslisten, og vi behandlet saker som rekruttering, misjon, diakoni, kirke 2030 og gudstjenester i konfirmasjonstiden. I tillegg hadde vi en workshop om hvordan være kirke på nett.

Deltakarane på UKM 2019

Ungdom i dag er opptatt av klima, miljø og bærekraft. Derfor ble det i år gjennomført ett grønt UKM. Leder i Ufung, Silje Smørvik, sa følgende i sin åpningstale «I ekte UKM-ånd så går vi et steg foran. Vi gjør grønt UKM istedenfor å bare snakke om grønne ting.» Det viste seg at å gjøre klimavennlige tiltak ikke var så krevende som man kanskje skulle trodd, og noen av disse tiltakene er også gjennomførbare under ungdomstinget i Møre.

En av dagene på UKM reiste vi på utflukt til Eidsvollsbygningen. Her fikk vi omvisning i bygningen, og lære mer om demokratiet og prosessen frem mot grunnloven i 1814. Det var gøy å kunne trekke paralleller til demokratiet og engasjementet for demokratiet mellom da og nå. Dette var en inspirerende dag for flere av oss, som ble avsluttet med workshop om ungdomsdemokrati.

UKM besto av lange dagar med både komite og plenumssamling. Men det var også satt av tid til mye sosialt, kveldssamling, og man ble godt kjent med unge i fra andre deler av landet, som og er engasjerte i kirka. For meg så var det spesielt givende å kunne utveksle erfaringer med hverandre, og å kunne gi og få inspirasjon på tvers av bispedømmene. Det var fint å kunne lære av hverandre, samt gi hverandre tips og triks til hva som har blitt gjort og fungert i de ulike bispedømmene.

Neste år er fokussaken debattklima: Hvordan snakke om og til hverandre. Dette er ett viktig og dagsaktuelt tema, både i og utenfor kirka, som jeg tror kan skape mye engasjement blant ungdommen i Møre.

UKM 2019 var både inspirerende, lærerikt, utfordrende og sosialt. Jeg sitter igjen med mye inspirasjon, og nye innspill jeg skal ta med videre til ungdomsrådet og ungdomstinget. Det var stort å få muligheten til å representere ungdom i kirka i Møre, og jeg er nå blitt mer motivert til å engasjere meg i ungdomsdemokratiet i Møre bispedømme.

“Når ungdommers modige håp og protest kan spre seg lik ringer i vannet. … Da ser vi i gåter, i speil og i spor glimt av Guds himmel på jord.”

- Glimt av Guds himmel på jord, salme skrevet til Borg bispedømmes 50-års jubileum

Skrive av

Marte Rolvsjord,

medlem i ungdomsrådet, delegat på UKM.