Prestevikartjeneste i Møre bispedøme

Hei! Mitt navn er Leif Peder Oma, kommer fra Trondheim, er 25 år gammel og prestestudent ved MF i Oslo. Sommeren 2019 fikk jeg sommerjobb som prest i Rauma kommune i Indre Romsdal prosti. Det ble den perfekte balansen mellom utfordring og mestring. Jeg trivdes så godt at jeg kom tilbake i 2020. Ikke bare for sommerjobb, men for et utvidet vikariat.

Leif Peder Oma som vikarprest i Rødven stavkirke.

Jobbhverdagen ga en erfaring av hvordan det kan være å jobbe som prest. Arbeidsgiver ordnet med bil, bolig og bra lønn. Fjordene og fjellene la til rette for spektakulære naturopplevelser i tillegg til å gi nødvendig avkobling.

Arbeidsgiver tilrettelegger uten problem for å kombinere studiene med jobb. Fra april til desember 2020 jobber jeg som vikarprest i Rauma, og min kone Astrid har også flyttet hit. Det er fantastisk å komme seg vekk fra Oslo og hit til Nordvestlandet. Her blant variert og dramatisk landskap er også den kristne historien dypt forankret i befolkningen. Mitt arbeid foregår både i bedehus fra 1970-tallet og i stavkirker fra 1300-tallet. Stadig får man høre at man er satt pris på som prest, og folk er aldri så takknemlige som etter en verdig begravelse.

Etter arbeidstid kan vi sette opp hengekøyer nede ved fjorden i kveldssola eller bestige fjelltopper over 1800 meter. Er vi heldige får vi se en av de lokale basehopperne fly gjennom dalen, Tom Cruise spille inn actionscener på Raumabanen eller Kompani Lauritzen slite seg opp til Rampestreken. Og skulle vi trenge en noe mer urban opplevelse er det mange flere butikker og spisesteder enn innbyggertallet skulle tilsi. Halve Norge har vært innom her på norgesferie, mens vi får lov til å være her hver dag. Om du lurer på om det er fint å være her: Google ‘Romsdalseggen’, ‘Trollveggen’, ‘Atlanterhavsvegen’, ‘Geiranger’ eller ‘Trollkyrkja’.

Det er luksus å få erfaring som prest i trygge rammer med spektakulære omgivelser i Møre. Jeg kan varmt anbefale andre prestestudenter og prester å flytte hit, kort eller lenge.

Fjelltopp Leid Peder.jpg