Ungdomsrådet i Nidaros

Ungdomsrådet i Nidaros har en rådgivende funksjon overfor Nidaros biskop og Nidaros bispedømmeråd. Rådet har sju faste medlemmer og opp til tre varamedlemmer.

Ungdomsrådet velges på det årlige Ungdomstinget, som normalt arrangeres i perioden mars-april.

Nåværende ungdomsråd (2023-2024) består av:

Navn

Domkirka

Domprostiet

2023 - 2024

Ungdomstinget i Nidaros i 2023 ble arrangert 10. - 12. mars på Valberg slektsgård.

Les mer saker fra Ungdomsrådet og ungdomstingene her:
- Jeg vil gjøre det lettere å være ung og troende
- Drømmen min er at kirka fortsetter å være et sted der alle kan være seg selv
- Send ungdommene deres på Ungdomstinget!

Spørsmål eller henvendelser til ungdomsrådet kan gå til fellesmailadresse unginidaros@kirken.no eller til ungdomsrådgiver Christina Ludvigsen på mailadresse cl546@kirken.no.

Hva gjør ungdomsrådet?

• Følge opp saker som Ungdomstinget har behandlet
  • Være rådgivende organ og fremme saker for Nidaros biskop og bispedømme
  • Planlegge og gjennomføre Ungdomstinget
  • Planlegger og deltar i sosiale arrangment for ungdom i bispedømmet

Ungdomsrådet blir valgt for ett år av gangen, av delegatene på Ungdomstinget. Ungdomsrådet har jevnlige møter gjennom hele året, og deltar minst en gang i året på et bispedømmerådsmøte. Fra Ungdomsrådet velges det to delegater  som sendes til Ungdommens Kirkemøte.
Se mandat for ungdomsrådet lengre ned på denne siden.

Hva er ungdomstinget?
Ungdomstinget arrangeres én gang i året og alle menigheter kan sende to delegater mellom 16 og 30 år. Organisasjoner kan sende inntil to delegater. Alle delegater har talerett og stemmerett. Se mandat for ungdomstinget lengre ned på denne siden.

Ungdomstinget arrangeres av Ungdomsrådet i Nidaros. Delegatene lærer om og diskuterer rundt tema og saker som på forhånd er valgt ut av ungdomsrådet. I tillegg har vi en åpen talerstol hvor man kan spørre og snakke om det som engasjerer hver enkelt.

Ungdomstinget får alltid besøk av biskopen, og delegatene kan spørre biskopen om alle mulige spørsmål under "grill en biskop".

Ungdomstinget varer i 3 dager og består foruten møtevirksomhet av gode måltider og mulighet for å bli kjent med andre ungdommer i bispedømmet, samt leker, og gode kveldssamlinger som gir rom for ettertanke.