Statsbudsjettet 2025: Foreslår kr 250 000 til Nasjonaljubileet i Nidaros

I Statsbudsjettet for neste år foreslås det at Nidaros bispedømmeråd får 250 000 kroner for arrangement knyttet til temaet migrasjon og identitet med søkelys på religiøse strømdrag og folkevandringer.

Mandag 7. oktober presenterte finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) regjeringens forslag for statsbudsjett 2025, for fremmøtte fra pressen.  Foto: Celine Lyse Augdal/Finansdepartementet

- Jeg ble veldig glad, sier Gunn Frisk Mogseth Skrove, sekretær og rådgiver i bispedømmets prosjektgruppe for Nasjonaljubileet.

Hun forteller at de søkte allerede i mars i år på midler til arrangementene knyttet til jubileumsstafetten neste år, som har temaet migrasjon og identitet.

- Det fins få nasjonale midler. Det er satt av seks millioner årlig, og tre av dem går til det nasjonale sekretariatet og de resterende midlene kan ulike aktører søke på.

Arrangement

- Vi skal blant annet bruke pengene til en økumenisk samling 2.pinsedag og et større økumenisk treff på Stiklestad.

I Statsbudsjettet står det følgende:

Post 77 Nasjonaljubileet 2030

Løyvinga på posten går til tiltak i samband med Nasjonaljubileet 2030. Av løyvinga på posten føreslår departementet tilskot til jubileumstiltak, fordelt med:

• 2,6 mill. kroner til Museene Arven AS til å dekkje sekretariatsoppgåver til jubileet og for den nasjonal komitéen for Nasjonaljubileet 2030
  • 3 mill. kroner til Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum til kunstprosjektet Tusenårsteppet
  • Anno – Museene i Hedmark får tilskot til tre tiltak: 780 000 kroner til «innvandrerungdom i Norge – et mangfoldig kulturmøte», 315 000 kroner til tiltaket «visning av utvalgte objekter i Nasjonalmuseets samling i jubileumsåret» og 450 000 kroner til utstillinga «ukjent landskap»
  • 400 000 kroner til teateroppsetjing om utvandringa til USA til Agdenes Vekst AS
  • 400 000 kroner til Samarbeidsrådet for tros- og livssynssamfunn for to arrangement knytte til temaet migrasjon og identitet og det nasjonale utvandrarjubileet 2025
  • 250 000 kroner til Nidaros bispedømmeråd for arrangement knytt til temaet migrasjon og identitet med søkjelys på religiøse straumdrag og folkevandringar
  • 500 000 kroner til Sarpsborg kommune for markering av olsokfeiring under Olavsdagane og prosjektet «Verden i Østre bydel»