Takket for seg under åpen himmel

Herborg Oline Finnset fikk bare et halvt år som prost i Strinda i Trondheim. På en fantastisk seinsommer-søndag, takket den kommende Nidaros-bispen for seg med en preken om å undre seg og ta ansvar for skaperverket.

For siste gang som prost i Strinda, nå venter tjenesten som biskop i Nidaros. Herborg Oline Finnset brukte den nydelige formiddagen i naturen til en apell for skaperverket. (Alle foto: Olav Dahle Svanholm)

Det var de beste rammer for Skaperverkets dag. Sola skinte fra blå himmel i Strindamarka. Trøndersk granskog og den blikk stille Estenstaddammen utgjorde altertavla. Og mens Herborg Finnset prekte om glede og undring i kontakt med naturen, fløy sommerfugler og øyenstikkere rundt i "kirkerommet".

Grunnfjellet

Prekenteksten for dagen var lignelsen om de to som bygde huset sitt på henholdsvis sand og fjell.

- Vi er vant til å høre lignelsen om de to husene som en utlegning om hva vi bygger vårt liv på, og dét kan fort dryppe av moralisme. Fort kan dette huset bli et individuelt prosjekt, om huset som klorer seg fast i berget gjennom alle påkjenninger som rammer det. Kanskje skal vi snu bildet, og se det stabile grunnfjellet som holder fast på huset? Skal vi tenke slik om våre liv; om den kjærlige Gud, selve grunnfjellet, som holder oss fast når det stormer som verst ? Som er til å stole på – i liv og i død. Å bygge sitt liv på fjell er å bygge sitt liv på Gud. I gråstein-landet kan vi forstå denne lignelsen. Å bygge livshuset på Guds fjellgrunn er også å tro på at Jesus kan gjøre noe med oss fordi det kaller oss til handling, sa Herborg Finnset i sin preken.

Ikke til salgs

Den norske kirke markerer fire særskilte reformasjonsgudstjenester i år. Og søndag 27. august var den første av disse med temaet "Skaperverket - ikke til salgs"

- Verden er ikke noe vi kan forbruke – og bruke opp. Skaperverket er hellig, og vi må bøye oss  i ærefrykt og omsorg, både for Skaperen og det skapte, sa prost Herborg Finnset.

Biskop Tor takket Herborg for sin korte, men gode tjeneste som prost i Strinda. Dette var også den siste gudstjenesten han deltok på i egenskap av Nidaros biskop.

Avtroppende og påtroppende biskop i Nidaros, sammen i friluftsgudstjeneste ved Estenstaddammen. Fra venstre: Tor Singsaas og Herborg Oline Finnset.

Sensommerværet slo til da Strinda menighet arrangerte friluftsgudstjeneste i Estenstadmarka.