Møtte bygdefolk og medarbeidere på Røros

Møte med kirkeansatte, ordførere, media og bygdefolk sto på programmet biskop Herborg Finnset, da hun ble introdusert for Gauldal prosti på Røros, onsdag 10. januar.

Biskop Herborg Finnset (med ryggen til) i møte med vigslede medarbeidere i Gauldal prosti. (Alle foto: Oddleiv Moen)

Besøket i Bergstaden er en del av biskopens introduksjonsturné i bispedømmet. I møter, gudstjeneste og til slutt kulturkveld for bygdefolket, fikk hun presentert et bredt bilde av aktiviteten og perspektivene i prostiet. Gauldal prosti har sitt hovedsete i Melhus og dekker i tillegg kommunene Midtre Gauldal, Rennebu, Oppdal, Holtålen og Røros.

Prostiets seks kirkeverger fortalte biskopen om særpreg, aktiviteter og utfordringer i sitt område. I tillegg fikk biskop Herborg et eget møte med prester og vigslede ansatte som hun har et særlig tilsynsansvar for.

På kulturkvelden i Røros kirke, fikk biskopen erfare det brede kulturlivet og engasjementet i Bergstaden. Hun måtte også selv svare på spørsmål og utvalgte tema fra redaktør i avisa Rørosnytt, Tore Østby.

Redaktør for Rørosnytt, Tore Østby, intervjuet biskop Herborg fra «scenen» i Røros kirke.

Inge Godtland og Helge Solsten presenterte folkemusikk for biskopen.

Møte med ordførere  i fjellregionen. Biskop Herborg Finnset sammen med Røros-ordfører Hans Vintervold (i midten) og Holtålen-ordfører Jan Håvard Refsethås.

Besøket på Røros startet med intervju i NEA radios studio. Digitalredaktør Nils Kåre Nesvold intervjuet biskopen.