En pilegrimsvandring: Ungdomsrådgiver Christina Ludvigsen på middelalderens veg til Nidaros

I juni 2022 la ungdomsrådgiver i Nidaros bispedømme, Christina Ludvigsen, ut på vandring langs Gudbrandsdalsleden. Hun gikk 12 mil på seks dager fra Berkåk til Nidarosdomen. Her kan du følge hennes vandring.

- Pilegrimskonseptet har fascinert meg i mange år, og jeg har i lang tid identifisert meg som en pilegrim – som et menneske på vandring gjennom livet. I tillegg liker jeg utfordringer og å gjøre ting jeg ikke har gjort før, forteller Christina.

I løpet av de seks dagene møtte hun mennesker som gjorde inntrykk.

- Opplevelsen overgikk mine forventninger. Menneskemøter og møtet med meg selv. Hva jeg kan klare.

Christina på pilegrimsvandring2.jpg

Minner

Det er flere hendelser hun husker spesielt godt.

- Jeg har mange gode minner. Jeg husker godt den gode og enkle gleden da jeg endelig så spiret på Skaun kirke etter en dagsetappe på 3 mil. Da hadde jeg båret 15 kilo på ryggen to tredjedeler av dagen, i svært våte myrområder med masse gjørme og vanndammer. Jeg husker også båtturen over Gaulosen før siste overnatting på Sundet gard.

Det var også noen små frustrasjoner på veien.

- Tidvis en noe lattermild frustrasjon over det faktum at pilegrimsleden leder deg bort fra hovedveier for å gå opp på høyder, gjerne bratte bakker ++, for så å bare føre deg tilbake til den samme veien igjen. Jeg vet at flere gjerne skipper de tyngste høydemetrene og holder seg på veien istedenfor, men eg var veldig bevisst på å gå pilegrimsleden.

I løpet av pilegrimsvandringen oppdaterte hun Facebook-kontoen sin jevnlig. Vi har fått dele utdrag fra turen i tekst og bilder.

26.juni- Berkåk-Nørgar Voll i Å

Jeg har lenge hatt lyst til å gå på pilegrimsvandring. Endelig er jeg i gang

12 mil på 6 dager.

Jeg skal vandre i fotsporene utallige mennesker har vandret før meg i snart 1000 år gjennom Guldbrandsdalsleden - middelalderens hovedvei til Nidaros

Godt i gang med første etappe: 15 km gjennom skog og mark fra Berkåk - Nørgar Voll i Å

@pilegrimsleden

@den_norske_kirke

#guldbrandsdalsleden

Første etappe.jpg

Hva pakker man i sekken- pilegrimsvandring.jpg

Alene

Christina valgte å gå alene.

- Det var en forutsetning for meg å gå alene om jeg skulle begi meg ut på pilegrimsvandring. Jeg ville  at det skulle være som en vandrende retreat, og selv om det ikke ble helt slik, så var det mange likheter. Å gå alene ga meg muligheten til å gå i det tempoet jeg ville, legge meg ned på gresset for å hvile, nyte stillheten og bare være i min egen boble.

Men hun møtte flere andre pilegrimer på veien.

- Jeg møtte ikke mange, kanskje elleve andre pilegrimer fra start til slutt. Men jeg møtte jo også husfolket på de ulike herbergene, og ulike mennesker på veien.

Naturlandskap2.jpg

28.juni 2022-Segard Hol- Løkken Verk

Halvveis til Nidaros!

Iallefall nesten.

Den ene foten foran den andre i 6,2 mil

Pilegrimsherberger med pilegrimer fra Norge, Tyskland, Belgia og Nederland. Vertskap som gladelig formidler bygdehistorier fra 1700-tallet. Omvisning i kirka fra 1600-tallet. Bevarte gårder fra fordums tid.

Å være pilegrim er veldig kjekt! Anbefales!

Selv dagens 25 km i øsepøse-regn funka overraskende greit.

Og - når du innser at leden fører deg av hovedveien og opp på div ulike høyder bare for å lede deg ned på samme hovedvei x antall ganger i løpet av en dag, så hjelper det å tenke på at slike hovedveier ikke fantes før i tiden

Kart over pilegrimsvandringen til Christina.jpg

Pilegrimskafé

På den lengste etappen møtte hun noen barn, som hadde laget en kafé langs veien.

- De serverte kaffe og is til inntekt for Ukraina, og gav slitne pilegrimer en svært lystbetont pause i varmen. Senere samme dag møtte jeg to flotte venninner som satt på verandaen og drakk kaffe. Jeg spurte pent om å få fylle vannflaskene mine, og de ble så lykkelige over å møte på en norsk pilegrim, at de inviterte meg på kaffe og vafler. De spontane og uventede møtene var virkelig verdifulle, de ga meg ekstra motivasjon til å fullføre.

Og hun har ett råd til alle som tenker seg ut på pilegrimsvandring.

- Prøv det ut! Å gå pilegrim er veldig overkommelig for folk flest.

Gård på pilegrimsvandring.jpg

Pilegrimsrast.jpg

pilegrimspass2.jpg

2.juli.2022 Sundet Gård- Nidarosdomen

Jeg har aldri vært så takknemlig for å se Nidarosdomen som jeg var i går, fredag

6 dager med til sammen 13,6 mils vandring på historisk grunn; fornøyd med å motta Olavsbrevet

Jeg har med vakre minner i sekken; bl a barna som inviterte til selvlagd pilegrimskafè, damene på terrassen som raust inviterte på vaffel og kaffe da jeg spurte pent om å fylle vannflaska, båttur over Gaula før siste stopp, gode prater med medvandrere fra ulike land (som flesteparten hadde gått veeeldig mye lengre enn meg), de fine husfolka på pilegrimsherbergene, og ikke minst; vakre og veldig varierende landskap gjennom skog, mark, vei, høyder & daler, kulturminner og div dyrebesøk. Alt med utrettelig fuglekvitter langs veien

Livets første pilegrimsvandring har overgått forventningene. Det anbefales!

Christina Ludvigsen og Henriette Smeby.jpg

Etapper

Her er en oversikt over dagsetappene til ungdomsrådgiver Christina Ludvigsen.

Søndag 26. juni, 19,52 km, Berkåk-Nørgar Voll

Mandag 27. juni, 17,14 km , Voll-Segard Hol