Innviet flygel i Levanger

- Kunstopplevelsene er vingene som vi løftes og bæres på, sa biskop Herborg Finnset da hun innviet det nye konsertflygelet i Levanger kirke søndag 22. august. Flygelet er toppmodellen fra Steinway & Sons, og det eneste i sitt slag mellom Trondheim og Bodø.

Kantor Erling Neergård spiller på det nye konsertflygelet i Levanger kirke, under innvielsesgudstjenesten 22. august. (Foto: Børge Lund)

Etter en storstilt innsamlingskampanje, og etter at det er gjort endringer i kirkerommet for å få instrumentet på plass, kunne det lenge ventede flygelet endelig innvies.

Det nye Steinway-flygelet er håndplukket av Leif Ove Andsnes (som også spilte den første konserten på instrumentet i Levanger kirke), og blir en viktig del av satsingen på Levanger kulturkirke. Det skal også tjene som instrument under gudstjenestefeiringer i kirka.

- Strengen i oss

I sin preken på innvielsesdagen, understreket biskop Herborg understreket kunstens betydning for troen selv:

- Gud skapte oss alle med den strengen i oss som gjør at vi kan uttrykke oss i bilder, fortelle slik at alle må høre, synge og spille så alle må danse, gråte, le eller be. Kunstopplevelsene er vingene som vi løftes og bæres på, slik at vi kan oppleve, se og forstå litt mer – og noen ganger se inn i mysteriet, inn i det guddommelige, sa biskopen.

- Når musikeren setter seg ned her ved det nye flygelet, er det ei skattekiste som åpnes for oss. Et rom av muligheter, av lyd og skjønnhet - og åndelige opplevelser. La oss be for de som skaper musikken – og de som utøver den, og deler rundhåndet med oss andre og skaper kunstopplevelser – i alle slags situasjoner, uke ut og inn – heie året, sa hun.