Den norske kirke på utstilling for gravferdsbransjen

Under Virke gravferds landsmøte i Trondheim viser gravferdsbransjen frem sine tjenester. Den norske kirke deltar i år for første gang på utstillingen, som finner sted ved Clarion Hotel på Brattøra i Trondheim.

Den norske kirke på utstilling for gravferdsbransjen

Sokneprest i Klæbu, Sveinung Enstad, står på stand sammen med kantor i Strindheim menighet,  Endre Lorentzen. I bakgrunnen ruller presentasjonen av hvordan Den norske kirke gjennomfører gravferd og møter pårørende i sorg. De forteller om positive reaksjoner på at Den norske kirke deltar på konferansen.

-Det er på sin plass at vi er her. Vi må vise hvem vi er, og folk er glad for at vi endelig er med, forteller Enstad.

Det er formiddag og de to stand-deltakerne har ikke fått gjort noe annet enn å hilse på sine kollegaer i Kirkelig fellesråd i Trondheim, som representerer gravferdsmyndighetene i Trondheim. Enstad sier det er fint å møte folk i bransjen på en annen arena også.

-Jeg har jobbet i trondheimsområdet en god stund, og jeg kjenner mange i gravferdsbransjen. Det er fint å kunne møtes og snakke om erfaringer og utfordringer vi møter i vår hverdag.

Valg

Han ønsker også å vise frem til bransjen hva Den norske kirke kan tilby og vise frem hvilke valgmuligheter seremoniene i kirken har.

-Mange har inntrykk av at man ikke kan få en personlig seremoni i Den norske kirke. Det stemmer ikke, selv om det er noe som ikke passer i kirken. Det er to ledd i en gravferd i Den norske kirke. I det ene skal man minnes den avdøde og i den andre skal det kristne håpet formidles. I det første leddet er det rom for å komme med ønsker og innspill til hvordan man ønsker å minnes avdøde, fortsetter Enstad.

Han understreker også at de fleste skjønner hva som passer i en kirke.

-Jeg har sjelden sagt nei til et ønske. De fleste har teft for hva som passer i kirken.

Markedsføring

Han tror oså at folk trenger den kirkelige begravelsen.

-Det å overgi seg til et fast rituale. Det tror jeg folk trenger. De trenger velsignelsen og jordspåkastelsen.

Gravplassmyndighetene

På standen ved siden av står seniorrådgiver ved KfiT og representant for gravplassmyndighetene, Trygve Jensen.

-Vi driver vår virksomhet i samspill med gravferdsbransjen. Det er derfor viktig at vi er til stede her.

Gravplassmyndigheten er nøytrale samarbeidspartnere, selv om de er en del av kirkelig fellesråd. Jensen kan fortelle at de er opptatt av å skaffe seg kunnskap om ulike kulturer og religioner for å kunne ivareta alle på best mulig måte.

-Vi drar på studieturer hvert år for å skaffe oss ny og oppdatert kunnskap.

Framtid

For gravplassmyndihetene er det viktig å være til stede for å se behovene i fremtida.

-Hva bør vi være opptatt av om 10-15 år. Vi er opptatt av at vi skal bidra inn i fremtiden.  I store byer forsvinner grønne lunger, da må vi sørge for at gravsteden blir noe mer med fine omgivelser- blomster og trær. Det er et viktig bidra i bybildet.