Nevner alltid Erkebispegården

Rørosingen Jon Høsøien har vært pressemann i over 50 år. Nå er han med på å bestemme Den norske kirkes fremtid. Og fra Kirkemøtets talerstol avslutter han alle innlegg med å slå et slag for "erkebiskop i Erkebispegården"....

Med sin flammende røde jakke og sin karakteristiske avslutning på alle innlegg, har Jon Høsøien fra Røros blitt et tydelig innslag på årets Kirkemøte. (Alle foto: Magne Vik Bjørkøy)

Som den romerske senatoren alltid avsluttet sine taler med en apell om at Karthago må ødelegges, er Høsøien like repeterende når han avslutter sine innlegg på Kirkemøtet i Trondheim:  -Forøvrig mener jeg at det bør være en erkebiskop i Erkebispegården!

- Det har blitt en morsomhet, men det er også litt underliggende alvor i det. Når Kirkens hus i Oslo snart blir for lite, ville jeg hevde at ledelsen burde etablere seg i Kirkehovedstaden Trondheim, sier Høsøien.

Jon Høsøien trives godt på delegat-benken til Nidaros bispedømme.

Fast vikar

Den tidligere NRK-journalist og avisredaktør er delegat på sitt andre Kirkemøte. Egentlig er han varamann, men fraværet til èn spesiell representant, har gitt ham plass både i 2016 og 2017.

- Jeg har mye å takke Anne Katrine Slungård for. Når hun har uteblitt, har jeg fått denne muligheten til å påvirke hvordan Den norske kirke skal se ut. Det har åpnet en helt ny verden for meg. Jeg har deltatt i diskusjoner jeg ikke trodde jeg skulle være med på, med mennesker jeg ikke trodde jeg skulle diskutere med. Jeg har fått se på nært hold hvordan tilsynelatende enkle temaer blir mer komplisert når ord, tro og Gudsforståelse trekkes inn, sier han.

- Hvordan er du fornøyd med årets Kirkemøte?

- Det har vært en bedre tone, synes jeg. I fjor ble jeg overrasket over styrken i ord og utfall, i år har diskusjonene vært mer forsonlig, og det gleder meg.

Han understreket akkurat dèt under sitt eget innlegg, hvor han siterte den kjente salmeteksten:

Kristus er verdens fred, han og ingen annen.Vi som er hans må elske våre søsken. Kristus forener all Guds barneskare. Ære være Gud.

Inviterte til Røros

Røros-patrioten unnlot heller ikke å invitere sine 115 med-delegater på Kirkemøtet til Bergstaden. I diskusjonen om skaperverk og bærekraft, fortalte Høsøien stolt om miljøtiltak i Røros kirke:

- Vi har gått fra å fyre med olje til å fyre med trepellets. Det er fullt mulig også i gamle ærverdige kirker. Det er bare å komme til Røros og sjå!