Dans og glede på Høsttakkefesten i domen

I overkant av 300 fremmøtte fylte Nidarosdomen til den årlige Høsttakkefesten tirsdag 19. september. Visjonene for arrangementet er klare: Alle mennesker - uansett funksjonsnivå - er skapt i Guds bilde. Alle har rett til tro og behov for fellesskap. Og alle har noe å bidra med i gudstjenesten.

Dans og musikk preget årets Høsttakkefest i Nidarosdomen. (Foto: Aud Kristin Saltvik Aasen)

De som var tilstede denne kvelden i domkirken, fikk oppleve at visjonene ble virkeliggjort. Alle laget gudstjeneste sammen.

Korpset Trønderbrazz fra Trondheim spilte fengende musikk, Trondheimskoret spredte sangglede, Kor Artig formidlet med dans og artist Eivind Bjerksetmyr sang to egne låter.

Det var med andre ord en mangfoldig gudstjeneste - med mye glede og bevegelse.

Smilefjes

Mange frivillige medarbeidere bidro i gudstjenesten, som ble ledet av sokneprest Jan Asbjørn Sagen. Og biskop Herborg Finnset holdt prekenen om Sakkeus. Tolleren som ingen likte, men som fikk oppleve ekte glede da han fikk Jesus på besøk.

- Så glad ble Sakkeus, sa biskopen - og dro fram en ballong med et kjempe-smilefjes.

Etter gudstjenesten var det kirkekaffe i fullsatte Øysteinsalen, Erkebispegården. Vi ble litt bedre kjent med vår nye biskop, som allerede nå sier at hun gleder seg til neste års Høsttakkefest.

- Så glad ble Sakkeus, fortalte biskop Herborg - og dro fram ballongen med et skikkelig smilefjes. (Foto: Pål Arne Winsnes)

Morten Lundås (foran) og resten av Trønderbrazz laget stor stemning i domkirkerommet. (Foto: Aud Kristin Saltvik Aasen)