Hva er likheten mellom Ranheim menighet og Mosvik menighet?

Og hva er forskjellen på disse to og Hoeggen og Flå menigheter?

Ranheim menighet hjelper barn fra Syria og Irak som nå lever i Libanon. Mange lider av krigstraumer

Nidaros bispedømme har 78 % av menighetene en misjonsavtale. Nå har Ranheim og Mosvik også gått inn på slik menighetsavtale om misjon. Vi gratulerer!

Ranheim har valgt å støtte Stefanusalliansens arbeid i Libanon. Der støtter de en barneklubb for traumatiserte flyktninger fra Syria og Irak, drevet av en baptistmenighet i Beirut.

Mosvik menighet støtter NMS sitt arbeid i Mali. På grunn av økende terror fra radikale islamistgrupper er misjonsarbeidet blitt vanskelig i Mali. Men de lokale kristne og misjonsarbeidet ellers får fortsatt støtte.

Og likheten mellom Hoeggen og Flå?
Hoeggen (Trondheim) og Flå (Melhus) menigheter har hatt misjonsavtale i mange år. Men nå har de skiftet misjonsprosjekt.

Hoeggen har til og med gått inn på to avtaler: Å støtte Misjonsalliansens diakonale arbeid i Vietnam, og Stefanusalliansens arbeid for forfulgte kristne i Egypt.

Flå menighet har gått inn på et relativt nytt område i misjonen: I Nepal driver HimalPartner et viktig arbeid med mental helse.

Det er etter hvert blitt vanlig at menighetene skifter misjonsprosjekt etter noen år. Over tid vil da menighetene få et større tilfang av hva organisasjoner tilknyttet Den norske kirke driver med i dag.
Forbønn, informasjon og økonomisk støtte er tre viktige bærebjelker når det opprettes misjonsavtaler.

Hoeggen menighet støtter Misjonsalliansens arbeid med funksjonshemmede i Vietnam