Protesterer mot vindkraft i Selbu

Saemien Åålmege (Samisk menighet i sør-samisk område) og Nidaros biskop står sammen i protesten mot vindkraftutbygging på Stokkfjellet i Selbu. «Vi er dypt bekymret for at bl.a. utbyggingen av vindkraft ikke vurderer høyt nok den verdi naturen har i seg selv og den betydning den har for samisk kultur og livsgrunnlag» heter det i et opprop.

Prest i Saemien Åålmege, Einar Bondevik (t.h), fremførte oppropet mot vindkraft på Stokkfjellet, på vegne av menigheten og Nidaros biskop. Til venstre står reineier Nils Mathias Brandsfjell, han er en av reineierne i Gåebrien Sijte/Riast-Hylling reinbeitedistrikt. (Foto: Bente Haarstad)

Oppropet ble fremført under aksjonen «Stokkfjellmarsjen» i Selbu, søndag 17. september. Marsjen viste en bred front mot de planlagte vindmøllene i det som i dag er et utbredt reinbeiteområde. Stokkfjellet i Selbu er en del av Riast/Hylling reinbeitedistrikt, hvor flere sørsamer driver sin reindriftsnæring.

Prest i Saemien Åålmege, Einar Bondevik, fremførte protesten på vegne av menigheten og biskop Herborg Finnset. Konfirmanter fra menigheten hadde demonstrasjonen som en del av sin konfirmasjonsleir, de er selv fra distrikter som berøres av den aktuelle utbyggingen.

Her er oppropet:

Vi mennesker eier ikke jorda og alt den rommer, men er selv en del av skaperverket. Vi er ikke naturens herskere, men Guds skapninger som har fått i oppdrag å ta vare på skaperverket. Et av temaordene i 500årsmarkeringen... av reformasjonen i Norge og internasjonalt fager opp dette: «Skaperverket er ikke til salgs!»

Landet og jorda gir oss muligheter til liv. Det skal den fortsette å gjøre. Vi skal ta vare på og forvalte den så det er livsmuligheter i all framtid. Bruk og forvaltning som endrer dagens liv og muligheter må vurderes nøye så den ikke reduserer landets verdi til kortsiktig gevinst og langsiktig ødeleggelse. Heller ikke kan store gruppers ønsker ignorere små gruppers behov for opprettholdelse av livsgrunnlag og kultur.

Kirkemøtet i Den norske kirke har tidligere uttalt (KM4/12): «Vi har mye å lære både av urfolks livsforståelse om menneskets ansvar for å gi naturen videre i balanse til neste generasjon, og tradisjonelle verdier som gudsfrykt med nøysomhet.»

Vi har nå en anledning til å vise at vi lærer av dette. Samisk tradisjon er å ikke sette spor, men det er ikke det samme som at man ikke eksisterer selv om det ofte har vært tolket slik. Samisk nærvær er nå synlig i Nidarosdomen gjennom et alter med samisk utsmykning. Vi kan også la de samiske verdiene bli synlige gjennom vår handling og bevaring av landet for kommende generasjoner.

Vi er dypt bekymret for at bl.a. utbyggingen av vindkraft – her på Stokkfjellet og andre steder i samiske leveområder – ikke vurderer høyt nok den verdi naturen har i seg selv og den betydning den har for samisk kultur og livsgrunnlag.

Baajh vaeride årrodh/La fjella leve - Skaperverket er ikke til salgs!

Opprettholder konsesjonen

Den planlagte vindmølleparken på Stokkfjellet, skal produsere 250 millioner kilowattimer i året. Trønderenergi fikk konsesjon til utbyggingen i 2014, og en bred anke ble avvist fra Olje- og energidepartementet (OED) tirsdag 19. september.

Les mer om det nye vedtaket fra OED her (Trønderbladet, 19.09.2017) .

Flere fra Saemien Åålmege (Samisk menighet i sørsamisk område) deltok i protestmarsjen mot vindkraftutbygging på Stokkfjellet i Selbu. (Foto: Meerke Krihke Leine Bientie)